Suomalainen muoti matkaa tänä keväänä maailmalle uudessa muodossa. Tänään ilmestyvissä postimerkeissä esitellään kuuden ulkomailla menestyneen suomalaissuunnittelijan luomuksia. Yksi heistä on Pariisissa asuva Jasmin Santanen.
Jasmin Santasen viikko on alkanut työntäyteisesti. Lähes kaksikymmentä vuotta Pariisissa asunut nelikymppinen muotisuunnittelija työstää parhaillaan kesän mallistoa. Tekeillä on myös työasuja eräälle moskovalaiselle ravintolaketjulle.
Suomessa Santanen piipahti tammikuussa Elle Style Awards -gaalassa pokkaamassa Elle-lehden Vuoden mallisto -palkinnon, joka myönnettiin vuoden 2008 ansioista. Viime vuonna Santaselle myönnettiin Vuoden suomalainen muotiteko -kunniamaininta. Tunnustusta hän sai oman määrätietoisen visionsa noudattamisesta ja alan ilmiöiden tulkinnasta muodin avulla.
Kir Royal ihastutti Pariisin muotiviikoilla
Tänään Santanen valtaa uudenlaisen estradin. Yksi hänen kevätmallistonsa mekoista on ikuistettu postimerkkiin. Santasen lisäksi postin uusissa merkeissä esitellään Tuomas ja Anna Laitisen, Minna Parikan, Julia Lundstenin ja Sanna Kantolan muotia. Pienoisarkin on kuvittanut Laura Laine.
Santasen postimerkkiasu on ylellinen iltapuku Kir Royal. Alun perin Santanen esitteli sen Pariisin muotiviikoilla. Mekko sai tapahtumassa innostuneen vastaanoton.
– Mekko oli ehdottomasti yksi näytöksen suosituimpia ja kuvatuimpia vaatteita. Myös pressitoimistomme väki Japanissa kertoi, että koko liukuvärjätty teema ja tämä mekko erityisesti oli kaikkien suosikki. Kir Royal kuvastaa sitä, kun tippa mustaherukkalikööriä tipahtaa kuplivaan samppanjaan ja värjää sen pikkuhiljaa kerros kerrokselta punaisen eri sävyihin. Se on tehty hyvin kevyestä silkkisifongista, mikä tuo pukuun ilmavuutta, leikkimielisyyttä ja ”pirskahtelua”.
Postimerkkiin pääsy on tärkeä meriitti
Jasmin Santasta postimerkkiin pääseminen ilahduttaa.
– Se tuntuu aivan upealta. Tämä on todella hieno projekti ja on hienoa, että saimme viritettyä näin hyvän yhteistyön.
Santanen kiittelee niin muotimerkkeihin valittua suunnittelijaryhmää kuin merkkien suunnittelijoitakin.
– Merkit on itsessään niin kauniisti kuvitettu, että ne luovat töillemme hienon näkyvyyden. Ilman näin laadukasta piirustustyötä ne eivät välttämättä puhuttelisi samalla tavalla kuin nyt. On myös mahtavaa, että ihmisiä kannustetaan kirjoittamaan kirjeitä ja kortteja. Tuntuu paljon läheisemmältä ja persoonallisemmalta saada kirje tai kortti kuin sähköpostia tai tekstari.
Postimerkki pehmentää kovankin viestin
Vaikka Jasmin Santanen joutuu tiukkojen aikataulujen vuoksi turvautumaan töissä sähköpostiin ja puhelimeen, vapaalla hän lähettää kortteja ystäville syntymäpäivinä ja pitää muutenkin ”oikean postin” tunnelmasta.
– On mukava valita kortti vastaanottajaa ajatellen ja lisätä siihen siten visuaalinen viesti.
Santasesta on tärkeä hankkia kortteihin ja kirjeisiin myös viestejä tukevat postimerkit.
– Kun lähetämme esimerkiksi kutsuja meidän muotinäytökseemme, mietimme tarkoin, että postimerkki sopii viestiin ja tukee meidän visuaalista ilmettämme. Laskuja ja maksuja lähettäessä postimerkin avulla voi vähän pehmentää viestiä, Santanen naurahtaa.
Muoti työllistää monia
Jasmin Santasen mielestä muodin pääsy postimerkkiin kuvastaa laajempaa muodin arvostusta Suomessa.
– Suomessa suhtaudutaan muotisuunnittelijoihin ja muotoilijoihin hyvin kannustavasti. On ihana nähdä, miten aktiivisia eri tahot ovat tukemaan suunnittelua. On myös hienoa, että Suomessa on ihan uusi sukupolvi suunnittelijoita, jotka tekevät kaikki ihan omannäköistään ja yksilöllistä linjaa.
Santanen muistuttaa, että muoti työllistää monia ja yhdistää oivallisesti taiteellisuuden ja kaupallisuuden.
– Muoti työllistää paitsi suunnittelijoita myös valokuvaajia, ompelijoita, kankaan valmistajia, markkinointialan ihmisiä, meikkitaitelijoita ja kampaajia. Onkin erittäin tärkeää, että Suomessa nähdään sen arvo ja kannustetaan viemään sitä eteenpäin.
Pariisi–Helsinki
Jasmin Santanen on asunut Pariisissa parikymmentä vuotta. Ajan pituus hämmästyttää Santasta itseäänkin.
– Kuulostaa vieläkin oudolta, että olen asunut täällä niin kauan, mutta niin se aika vain menee. Olen harkinnut useasti muuttamista esimerkiksi New Yorkiin, mutta olen päätynyt aina uudestaan jäämään tänne. Pariisi on hieno paikka. Täällä yhdistyvät monet sellaiset asiat, joita mikään muu kaupunki ei ole pystynyt tarjoamaan, kuten inspiraatio, osaaminen, historia ja ammattitaito.
Ranskalaiset tuntevat suomalaista muotia Santasen mukaan edelleen aika huonosti.
– Uudet suomalaissuunnittelijat ovat avartaneet klassista käsitystä siitä, mikä on suomalaista muotia. Edelleen kuitenkin ehdottomasti tunnetuin vaatemerkki täällä on Marimekko. Sekin elää ranskalaisten mielessä sellaisena, kuin se oli 60–70-lukujen vaihteessa.
Vaatteiden suunnittelu sekä naiselliseen ranskalaiseen että käytännölliseen suomalaiseen makuun on haasteellista.
– Suomalaisessa muodissa tärkeää on ilmavuus, rentous ja kankaan vapaus. Täällä ihmiset haluavat pääsääntöisesti pukeutua vartalonmyötäisiin vaatteisiin, että voivat näyttää trimmattuja kroppiaan. Ranskalaiset ovat yleisesti ottaen aika hyvässä kunnossa ja haluavat harvemmin pukeutua niin sanottuihin telttamuotoihin. Minusta on ihanaa, että ihmisillä on muotoja – ja niitä pitääkin tuoda rohkeasti esille! Uskon, että hyvin leikattu vaate sopii mille vartalotyypille tahansa ja tuo kropan kauniisti esille, oli koko sitten 36 tai 46.
Vaate kuin järvimaisema
Suomalaiset suunnittelijat mainitsevat inspiraation lähteekseen usein luonnon. Se on myös suurkaupungissa pitkään asuneen Jasmin Santasen tärkein innoituksen lähde.
– Minulta kysytään usein täällä, mikä minussa on suomalaista ja missä näkyy suomalaisuuteni. Luulen, että suomalaisuus minussa juontaa luonnon tuomaan rauhaan ja meditatiiviseen mielentilaan. Minusta vaatteeseenkin pitää löytää tietty tasapaino. Siihen ei saa tehdä liikaa yksityiskohtia ja krumeluuria, vaan yleisilmeen pitää olla harmonisen linjakas ja selkeä.
Santanen vertaa toisiinsa vaatetta ja suomalaista järvimaisemaa.
– Vaatteen pitää totta kai pystyä puhuttelemaan kantajaansa ja hänen kauttaan muita ihmisiä, mutta viimeisen vaikutelman pitäisi olla sama, kun joka syntyy suomalaisen järven rannalla istuessa.
TÄLTÄ MUOTIPOSTIMERKKI NÄYTTÄÄ
Sumo video id