Janra hinattiin matalikolle

Ylösalaisin kääntyneenä kelluva Janra hinattiin Kvarngrundsfjärden-selälle ankkuroitavaksi suojaiseen paikkaan Björkön saaren eteläpuolelle.

Janran suljetuissa osastoissa oleva ilma piti aluksen pinnalla. Se kellui suurin piirtein samanlaisessa asennossa koko pitkän hinauksen ajan. Janra on pienehkö kuivarahtialus, jonka vetoisuus on 5200 dw-tonnia. Aluksen kannen ja lastiruuman konteissa oli mm. paperia ja selluloosaa. Laivan kotisatama on Hampuri.

Törmäys merimerkkiin

Janra kaatui törmättyään Tröskeln Vestra -merimerkkiin varhain lauantaiaamuna. Laiva kallistui onnettomuuden jälkeen ja kiepahti sitten ylösalaisin. Miehistö evakuoitiin ja alus jätettiin ajelehtimaan. Turkulaisen Håkans-pelastusyhtiön hinaaja Neptun toteutti hinausurakan hiljaisella parin mailin nopeudella. Håkans teki lauantaina pelastussopimuksen Janran varustamon käyttämän vakuutusyhtiön Lloydsin kanssa. Pelastustyötä varten noin 400 metriä pitkä hinausvaijeri kiinnitettiin pohja pystyssä olevan Janran peräsimen sekä potkurin akselin rakenteisiin. Ylösalaisin olevaa laivaa vedettiin siten peräpakkia. Tröskeln Vestra sijaitsee merellä noin 30 kilometriä Maarianhaminasta etelään. Samaan merimerkkiin on törmätty neljä kertaa aiemminkin, viimeksi pari vuotta sitten. Tröskeln Vestra on teräsrakenteinen noin 20 metriä korkea väylän reunamerkki, joka on perustettu pohjakallioon.

Ei valomerkkiä

Onnettomuuden syytä selvitetään. Turun meripelastuskeskuksen mukaan Tröskeln Vesta on mm. valomerkkiä antava merimerkki, mutta nyt se oli ollut pimeänä, ja tästä oli lähetetty merenkulkijoille yli viikon päivät merenkulkuvaroituksia. Tröskeln Vestra on varsin tukeva, koska sen päälle on sijoitettu helikopteritasanne. Janran törmäys siihen oli melkoinen, sillä sen jälkeen ei merimerkin veden pinnan yläpuolisia osia ollut enää havaittavissa. Janran katumisen jälkeen laivasta pääsi valumaan mereen ilmeisesti pienehkö määrä öljyä, mutta vuodon suuruutta oli vielä vaikea arvioida.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat