"Jalankulkijoiden ei pidä luottaa autoilijoihin"

Miten saada autoilijat pysähtymään suojatielle, jolla on ihmisiä ylittämässä? Helsingin kaupunginvaltuutettu ja Vihreän liiton entinen puheenjohtaja Osmo Soininvaara ehdottaa blogikirjoituksessaan nollatoleranssia: kortti hyllylle niiltä, jotka eivät väistä.

Viikonloppuna Helsingissä kaksi nuorta tyttöä joutui auton töytäisemäksi tilanteessa, jossa yksi auto oli pysähtynyt antamaan tietä, mutta takaa tuleva toinen auto ei pysähtynyt, vaan ajoi tyttöjen päälle. Tytöt joutuivat sairaalahoitoon, mutta selvisivät hengissä.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen ei heti innostu Soininvaaran ehdottamasta nollatoleranssista.

- Tuskin löytyy yhtä keinoa, jolla näitä ongelmia ratkotaan. Tärkein olisi se, että nopeusrajoituksia noudatettaisin.

Järvisen mielestä nopeusrajoitusten valvontaa pitäisikin lisätä. Lisäksi hänen mielestään teitä pitäisi rakentaa uusiksi turvallisuuden lisäämiseksi.

- Jalankulkijoille saarekkeita joihin pääsee turvaan. Teihin hidasteita ja väyliä kapeammiksi, listaa Järvinen keinoja.

Lisäksi jalankulkijan ei kannata liikoja luottaa autoilijoihin.

- Käytännössä opittu asia on se, että jalankulkijan kannattaa aina varmistaa se oma turvallisuus

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin on samoilla linjoilla: jalankulkijoiden ei kannata olla liian luottavaisia.

Hän kertoo varoittavan esimerkin Ruotsista.

- Siellä kampanjoitiin näyttävästi, että autoilijoiden pitää antaa tietä suojatiellä kävelijöille. Sen jälkeen yhä useammat autot alkoivatkin antaa tietä.

- Jalankulkijat alkoivat sitten luottaa autoilijoihin enemmän, mutta edelleen noin puolet autolijoista ei antanut tietä, mistä seurasi se, että onnettomuudet suojateillä lisääntyivät, sanoo Rajalin.

- Töyssyt suojateiden edessä ovat hyvä keino. Toisaalta tuntuu hullulta, että ensin tehdään tasaisia teitä ja sitten aletaan niihin erikseen rakentaa töyssyjä, pohtii teiden uudelleen muotoilua Rajalin.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat