Jäätiellä ajetaan tarkkojen sääntöjen mukaan

Suomen neljästä virallisesta jäätiestä kaksi on avattu tänä talvena. Liikenteelle avoinna ovat Rovaniemen ja Kemijärven jäätiet.

Rovaniemen jäätiellä ajoneuvon kokonaispaino saa olla maksimissaan seitsemän tonnia ja telimassa viisi tonnia. Kemijärvellä kokonaispaino saa olla maksimissaan 4,5 tonnia. Toistaiseksi jäälle voi mennä siis lähinnä henkilö- ja pakettiautoilla. Talven mittaan painoluokat kasvavat jään paksuudesta riippuen.

Lieksassa Vuonislahden jää ei vielä kanna liikenteen painoa. Oulunsalon ja Hailuodon yhdistävä jäätie sen sijaan on valmis ja avataan luultavasti liikenteelle jo tällä viikolla.

- Käytännössä jäätie voidaan avata, kun on 30-40 senttiä teräsjäätä. Ennen avaamista tehdään tarkat mittaukset, kertoo liikennepäivystäjä Erkki Moilanen Oulun tieliikennekeskuksesta.

Suomessa on virallisia jääteitä yhteensä vain muutama kilometri, mutta niiden merkitys paikallisen väestön liikennöinnille on suuri.

- Kiertomatkat tulevat joskus pitkiksi, mutta jäätietä pitkin kevyet autot pääsevät suoraan vesistöjen yli.

Jäätiet vähentävät myös lossien tarvetta. Teiden avaamisen jälkeen lossit liikennöivät vain, jos reitille pyrkii jäätien painorajat ylittävää liikennettä.

Jääteillä riittävän turvavälin pitäminen on erityisen tärkeää. Normaalisti ajoneuvojen sallittu väli on 50 metriä. Mitään merkkipaaluja jäällä ei kuitenkaan ole, vaan välimatka perustuu kuljettajan arvioon. Lisäksi jääteillä on ohituskielto.

- Jäätiet on laskettu varmoiksi silloin, kun niillä ei ole kahta autoa rinnakkain. Eri suuntiin menevät kaistatkin ovat usein 50 metrin päässä toisistaan tai kauempanakin, Moilanen kuvailee.

Useimpina talvina kaikki Suomen jäätiet on saatu auki.

Lue myös:

    Uusimmat