Jääkiekon MM-kisat on MTV:n historian suurin satsaus

Jääkiekko on Suomen suosituin urheilulaji. Jääkiekon MM-kisat ovat ehkä kaikkein seuratuin urheilutapahtuma.

Niinpä jääkiekon MM-kisojen, vieläpä kotikisojen, televisiointi on MTV MEDIAlle kunniatehtävä, kuten jääkiekkokokonaisuuden liiketoimintaprojektin johtaja Jorma Härkönen asian ilmaisee. Jokainen suomalainen seuraa Leijona-joukkueen kamppailua MM-mitaleista, ja MTV:n tehtävä on huolehtia siitä, että kaikki pääsevät kisatunnelmaan mukaan.

Kotikisat on teknisestä, markkinoinnillisesta ja ennen kaikkea journalistisesta näkökulmasta suurhanke.

– Kyseessä on MTV Median kautta aikojen merkittävimpiä satsauksia taloudellisesti. Jääkiekko on tässä maassa tv-urheilun kruununjalokivi, jonka me olemme nyt saaneet vaalittavaksemme. MTV MEDIAlla tämä koskettaa useampaa ihmistä kuin mikään muu hanke tähän mennessä, Härkönen linjaa.

MTV:lle siirtyneen jääkiekon uusi koti on lähtökohtaisesti CANAL+. MM-kisoissa CANAL+ näyttää kaikki 64 ottelua. Maksuttomalta kanavalta näytetään kaikki Suomen pelit ja ratkaisuottelut.

Jorma Härkösen mukaan MTV:n vahvuus on ennennäkemättömän laaja tarjonta.

– Maksutelevisio tarjoaa mahdollisuuden näyttää kaikki suorana ja olla kellon ympäri mukana MM-kisoissa.

Suorien ottelulähetysten lisäksi CANAL+:lla nähdään keväällä jääkiekko-ohjelmaa vuorokauden ympäri koko kaksiviikkoisen MM-turnauksen ajan. Lisäksi uutena ohjelmana tarjontaan rantautuu Hockey Night -makasiiniohjelma. Ympärivuorokautinen ohjelmavalmius vaatii erityisiä järjestelyitä ja suurta määrää työntekijöitä.

– Sanomattakin on selvää, että ympärivuorokautinen tv-tuotanto MM-kisoissa tarkoittaa täyttä miehitystä kolmessa vuorossa. Lisäksi MM-hankkeeseen liittyy paljon muutakin toimintaa kuin varsinaista televisio-ohjelman tekemistä. Kaikki pöllölaaksolaiset ovat mukana näissä talkoissa, Härkönen sanoo.

Yhteistyö kaikkein tärkeintä

Töitä on ennen kaikkea paljon edessä, mutta on sitä myös takana. Pelkästään suunnittelutyötä on tehty jo satoja tunteja, nyt tämä suunnittelu on edennyt jo käytännön tuotantoon. Kisoihin on nyt tasan 200 päivää aikaa.

– Töitä pitää vielä tehdä ja paljon, kukaan ei ehkä osaa arvioidakaan, miten paljon vielä eri puolilla MTV MEDIAa töitä tehdään. Mutta monia kymmeniä yksityiskohtia studioiden ilmeestä työntekijöiden työvuorolistoihin on työn alla, Härkönen sanoo.

Yksi tärkeimmistä yhteistyösuunnista on tietysti itse kisajärjestäjät. Myös televisioinnissa kisojen jakaminen kahteen maahan aiheuttaa erilaisia mutkia. Onneksi toimijat ovat rautaisia ammattilaisia, jotka osaavat ohittaa eteen tulevat karikot.

– Meidän osaltamme tärkeintä on hyvä yhteistyö kisajärjestäjien kanssa, heidän asiantuntemuksensa on tarpeen kun tällaisia jaettuja kisoja ensimmäistä kertaa tehdään paitsi yleisölle, myös medialle, Härkönen sanoo.

– Onneksemme pelipaikkakunnat ovat Helsinki ja Tukholma, molemmin puolin löytyy pitkä kokemus ja hyviä näyttöjä MM-tekemisestä.

Yhteistyön ensimmäinen näyte on marraskuussa pelattava Karjala-turnaus.

– Karjala-turnaus on testipaikka paitsi medialle myös kisakoneistolle. Paljon asioita tapahtuu vielä marraskuun jälkeen, tämä on matka, joka huipentuu aikanaan keväällä, Härkönen sanoo.

Katso Aaro Kajasteen juttu (Seitsemän uutiset 17.10.2011)

Lue myös:

    Uusimmat