IT-velho: Yrittäjät sabotoivat toisiaan palvelunestohyökkäyksillä

IT-alan huippuasiantuntijan mukaan pankkeihin viime aikoina tehdyt palvelunestohyökkäykset ovat yleisiä yritysmaailmassa.

Yhdysvalloissa asuva Harri Hursti toteaa, että jopa pienet pääkaupunkiseudun yrittäjät sabotoivat esimerkiksi kilpailijansa verkkokauppaa palvelunestohyökkäyksillä.

– Hyökkäysten yleistymiseen on johtanut niiden helppous. Niitä on tavattoman helppo toteuttaa aivan minimalistisellakin tietämyksellä. Maailmassa on monia ”palveluntarjoajia”, joilta kuka tahansa voi ostaa sellaisen hyökkäyksen, Hursti kertoo.

– Jo 500 eurolla saa kohtuukokoisenkin firman verkkokaupan polvilleen viikoksi, eli esimerkiksi sesonkituotteiden myyjille se voi olla ratkaiseva isku.

Kiristys yleistynyt

Motiivit verkkohyökkäyksille ovat Hurstin mukaan monenlaiset.

– Kilpailijan sabotointi, kosto, aktivismi… Suurempien toimijoiden kanssa yhä suurempana motiivina on ollut kiristys. Julkisesti puhutaan ideologisesta toiminnasta, mutta todellisuudessa yritykselle toimitetaan kaikessa hiljaisuudessa kiristyskirje.

Sitä, kuinka moni maksaa kiristäjille, on Hurstin mukaan vaikea tietää. Yritykset myöntävät harvoin olevansa kiristyksen kohteina.

IT-maailman käänteitä tiiviisti seuraava Hursti kertoo, että varsinaisilla hakkeripiireillä ei ole mitään tekemistä palvelunestohyökkäysten kanssa.

– Se on helppoa, kaupallisesti tarjottua rikollispalvelua ja muutenkin epäkiinnostavaa. Kiinnostavaa on, miten puolustautua palvelunestohyökkäyksiä vastaan, koska se ei ole lainkaan yhtä helppoa.

Lue myös:

    Uusimmat