iPhonen antenniongelmasta irvailua Nokialta ja kaavailuja ryhmäkanteelle

Applen uuden iPhone 4 -älypuhelimen antenniongelmat ovat olleet julkisuudessa yhä vahvemmin esillä. Hiljattain myyntiin tulleesta älypuhelimesta alkoi nopeasti tulla negatiivisia raportteja. Käyttäjät kertoivat, että jos tuotetta reunustava metallinen antenni peittyy käden alle puhelun aikana, menettää puhelin signaalin ja puhelu katkeaa.

Applen toimitusjohtajan Steve Jobsin mukaan kyseessä ei ole ongelma lainkaan. Applelta todettiin, että kyseessä ei ole vika, vaan matkapuhelimien ominaisuus. Apple ohjeisti asiakkaitaan peittämästä puhelimen vasenta alareunaa puhelun aikana. Kyseinen ehdotus ei arvatenkaan laannuttanut kohua - päinvastoin.

Nokia piikittelee: "Puhelinta pitää pystyä pitelemään kuin puhelinta"

Nokian virallisella Nokia Conversations -blogilla irvaillaan nyt, että Nokian puhelinta voi pitää kädessään puhelun aikana aivan miten itse haluaa signaalin katkeamatta. Blogissa näytetään kuvien kera eri tapoja, miten puhelinta voi pidellä kädessään. Blogissa virnuillaan, että mikään ote ei vaikuta puhelimen saamaan signaaliin. Blogissa ei mainita iPhonea, mutta irvailun kohde tulee kyllä erittäin selväksi:

"Nokian tuotteen avaintehtävä on mahdollisuus soittaa puheluita. Senhän takia tuotteet tunnetaan matkapuhelimina... Yksi pääasia, minkä olemme oppineet yli miljardista käytössä olevasta Nokian laitteesta on se, että soitellessaan ihmiset pitävät matkapuhelinta - no, kuten puhelinta. Jokaisen Nokian laitteen rakentamisessa on ollut olennaista, että ihmisillä on mahdollisuus tarttua puhelimeensa eri tavoin häiritsemättä puhelimen antennin toimintaa."

Yhdysvalloissa laaditaan ryhmäkannetta: "Apple tiesi ongelmista ja vähättelee niitä asiakkailleen"

Yhdysvaltalainen lakitoimisto Kershaw, Cutter & Ratinoff LLP on puolestaan suunnittelemassa ryhmäkannetta iPhonen antennia koskevista signaaliongelmista. Toimisto kertoo tutkivansa parhaillaan iPhonesta ilmoitettuja ongelmia.

Yhtiö pyytää sivuillaan uuden iPhonen hankkineita henkilöitä ottamaan yhteyttä, mikäli heidän tuotteessaan ilmenee puheluiden vastaanotto-ongelmia, katkenneita puheluita tai heikentynyttä signaalia.

Yhtiö toteaa saaneensa kyselyynsä jo valtaisasti vastauksia. KCR toteaa laatimassaan lausunnossa, että iPhone 4 on merkittävä laite, mutta se on olennaiselta osalta viallinen. Kun iPhone 4 julkistettiin kuun alkupuolella, Steve Jobs totesi uuden puhelimen antennin tarjoavan aiempia malleja paremman vastaanoton. Antenni ei kuitenkaan ole tarjonnut parempaa vastaanottoa. Lakitoimiston lausunnon mukaan puhelinta on melkein mahdotonta pitää korvaa vasten niin, että käsi ei kosketa antennia, etenkin jos puhelinta pitelee vasemmassa kädessään.

KCR toteaa lisäksi, että todisteiden mukaan Apple ilmeisesti tiesi signaaliongelmasta jo ennen kuin uusi malli julkistettiin. Applen insinöörit ja suunnittelijat olivat väitelleet keskenään asiasta.

KCR:n mukaan kaikkein huolestuttavinta asiassa on Applen reaktio asiakkaiden valituksiin vähättelemällä ongelmaa ja tarjoamalla ratkaisuksi puhelimen pitelemistä eri tavalla tai 29 dollaria maksavan kumisen suojuksen asentamista puhelimen reunaan.

Myös muista ongelmista valitetaan

Uudesta iPhonesta tullut kritiikki ei ole rajoittunut pelkästään antenniongelmiin. Myös uudessa Retina-näytössä kerrotaan olevan kellertäviä värivirheitä.

Ja aivan viimeisimpänä käyttäjät ovat tuskastuneet puhelimen läheisyyttä tarkkailevaan sensoriin. Sensorin avulla kosketusnäyttö sulkeutuu, kun se nostetaan korvaa vasten. Macmaa kertoo, että Applen keskustelufoorumissa käyttäjät valittavat, että sensori ei toimi oikein, vaan puhelut ovat katkeilleet, kaiutin on yllättäen kytkeytynyt päälle ja muita virhepainalluksia on tapahtunut.

Toki täytyy muistaa, että uutta iPhonea on myyty jo yli 1,7 miljoonaa kappaletta. Noin massiiviseen lukuun eksyy väistämättä useita viallisiakin yksilöitä.

Lue myös:

    Uusimmat