Investoinnit heikensivät Nanson tulosta

Nanso Oy:n viime vuoden tulosta heikensivät toisaalta voimakkaat investoinnit, toisaalta viennissä koetut asiakasmenetykset. Voitto ennen varauksia ja veroja aleni 18,8 miljoonasta markasta 5,7 miljoonaan. Konserni on kuitenkin lähes velaton 81 prosentin omavaraisuudellaan. Tähtäimessä on raju kasvu vientimarkkinoilla. Liikevaihto aleni edellisvuodesta kahdella prosentilla ja oli 157 Mmk. Myös käyttökate pieneni puoleen ja oli viime vuonna runsaat 11 Mmk eli runsaat 7 prosenttia liikevaihdosta.

Toimitusjohtaja Hannu Jaakkola kertoo, että viime vuoden 10 miljoonan markan nettoinvestoinnit ovat osa konsernin EU-strategiaa, jolla tähdätään vientimarkkinoille. Lisääntyvään tuontikilpailuun vastataan tuotekehityksellä ja rakentamalla markkinointikanavat tärkeimpiin vientimaihin Ruotsiin, Saksaan ja Britanniaan.

Viime vuonna Nanso menetti kaksi isoa asiakasta, minkä vuoksi myyntitavoitteisiin ei päästy. Englantilainen asiakas siirtyi Kauko-Idän tavaroihin ja saksalainen ostoyhtymä lopettaa toimintansa kesäkuussa, mutta siihen kuuluvat kauppiaat jatkanevat ostojaan suoraan. Jaakkola uskoo, että menetykset kompensoidaan parissa vuodessa.

-Nyt Englannin kasvu on noin 40 prosenttia ja Saksassakin on naisten sisäpukeutumisessa oikein hyvä kasvu päällä. Kaikki tämä perustuu näihin investointeihin, sanoo Jaakkola.

Suurin laiteinvestointi oli vuoden lopulla hankittu sveitsiläinen neulosten viimeistyslinja. Myös neulomon konekantaa uudistettiin ja tietotekniikkaan investoitiin. Ruotsiin ja Englantiin perustettiin myyntitytäryhtiöt, Saksan tytäryhtiö avasi myyntikonttorin Hampuriin ja Tukholman keskustassa ovensa avasi vähittäismyymälä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat