Internetistä tullut nuorille ikäluokille tärkein uutislähde

Verkkouutiset näyttävät uutisvälineenä ajavan ohi painetun sanomalehden. Myös television katselun ja radion kuuntelun oletetaan vähenevän lähitulevaisuudessa.

Yhdysvaltalaisen PEW-tutkimuslaitoksen mukaan internetistä on tullut tärkein uutislähde alle 35-vuotiaille amerikkalaisille. Verkkouutiset näyttävät ajavan ohi painetun sanomalehden. Myös television katselun ja jopa perinteisen radion kuuntelun oletetaan vähenevän, kun laajakaista pukkaa tietokoneelle televisiotasoista liikkuvaa uutiskuvaa ja muita houkutuksia.

Tuoreen raportin mukaan uutisten kuluttamistapojen muutos on nimenomaan sidoksissa laajakaistaverkkojen yleistymiseen. Nopeat tietoyhteydet takaavat helpon pääsyn uutislähteille - oikeastaan uutistuottajat syöttävät tietoa niille, jotka suostuvat sitä vastaanottamaan.

PEW kyseli mediakäyttöä vuoden 2005 lopulla. Yhdysvalloissa noin 50 miljoonaa ihmistä haki päivittäin uutisia internetistä. Laajakaistan käyttäjien luku oli neljässä vuodessa noussut 20 miljoonasta 74 miljoonaan ihmiseen eli 37 prosenttiin liittovaltion aikuisväestöstä.

Mediatutkija, filosofian tohtori Turo Uskali sanoo, että pitkän ajan kuluessa jakelulogistiikalla on varmasti merkitystä. Internetin jakeluväylät ovat varsin edullisia. Toisaalta sanomalehtien kuolemaa on ennustettu jo pitkään, mutta yhä ne ovat olemassa.

Parhaillaan Uskali työskentelee vierailevana tutkijana Kaliforniassa Stanfordin yliopiston innovaatiojournalismin tutkimusohjelmassa. Hän väitteli tohtoriksi Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksella.

Uskali muistuttaa, että internetin ja laajakaistan läpimurto koskee lähinnä länsimaita ja eräitä muita teollistuneita maita. Esimerkiksi Etelä-Koreassa luettiin jo viime vuonna enemmän uutisia internetistä kuin sanomalehdistä. Etelä-Korea kulkee laajakaistayhteyksien määrissä maailman kärjessä Yhdysvaltojen edellä.

Suomessa yhä vahva lehdistö

Pohjoismainen mediamaisema eroaa tietysti pohjoisamerikkalaisesta. Yhdysvalloissa esimerkiksi alueelliset kaupalliset tv-uutislähetykset ovat tärkeitä.

- Suomessa lehdistön, etenkin aluelehdistön rooli on edelleen vahva. Toisaalta uusi teknologia ja etenkin nuorten muuttuvat mediankulutustottumukset voivat tuoda nopeastikin yllätyksiä ja uusia kilpailijoita, Uskali pohtii.

Talousvaikutukset riippuvat Uskalin mukaan siitä, millä tavoin mediatalot kykenevät reagoimaan ympäristön muutoksiin.

- Joka tapauksessa mediayritysten voittomarginaalit hupenevat, kun kilpailu mainosrahasta kiristyy. Jalkoihin jäävät ne mediatalot, jota eivät kykene sopeutumaan uuteen, muuttuneeseen kilpailutilanteeseen.

Kaliforniassa lehtien levikit ovat laskussa, vaikka laatulehdet maksavat dollarin ja paikalliset päivälehdet 50 senttiä. Piilaakson sanomalehdillä menee juuri nyt huonosti. Perinteinen laatujournalistinen sanomalehtitalo Knight-Ridder myytiin, koska sen 32 lehden tuotot eivät tyydyttäneet suurimpia osakkeenomistajia. Sanomalehdet ovat paljon työvoimavaltaisempia kuin esimerkiksi Google News, joka valitsee ja lajittelee uutisia automaattisesti tuhansista eri uutislähteistä.

TV:n kakkukaan ei ole turvassa

Stanfordin yliopiston huhtikuussa järjestämässä konferenssissa esitettiin arvioita, että Kaliforniassa radio ja televisio ovat myös vaaravyöhykkeessä. Nopea internetmedia syö television kakkua. Verkkoblogit ja Googlen kaltaiset hakukoneet edustavat media-alan tulevaisuutta.

Toisaalta Uskalin mukaan televisioyhtiöt ovat alkaneet panostaa internetaineistoon, joten niiden kokonaisosuus ei välttämättä pienene. Suurilla televisioyhtiöillä on ylivoimaiset taloudelliset resurssit ja ennen kaikkea ohjelma-arkistot. Samaan tapaan perinteiset uutisorganisaatiot ovat edelleen kärjessä internetin uutissisällön tuottajina. Sanomalehdet varautuvat muutokseen tuottamalla painetusta lehdestä verkkoon näköislehtiä. Uskali arvioi, että kilpailussa menestyvät parhaiten ne, jotka kykenevät tuottamaan mahdollisimman monia kiinnostavia sisältöjä. Menestyjiä voivat olla myös erikoistujat.

Lisäksi paikallisuutisoinnilla on varmaan tulevaisuutta, oli sen mediamuoto mikä tahansa. Interaktiivisuus eli yleisön saaminen mukaan jopa uutistuotantoon avaa kiinnostavia uusia mahdollisuuksia. Toisaalta esimerkiksi Los Angeles Timesin kansalaisjournalistinen kokeilu viime vuonna ei onnistunut.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat