Internetin pankkipalvelut uuteen kauteen

Monet pankit toivovat entistä useamman asiakkaan hoitavan yksinkertaiset pankkiasiat itse joko automaattien tai internetin avulla. Pankkipalveluiden viimeisin uutuus on täysin paperiton laskunmaksu, jota Merita ja Sonera tarjoavat ensi kuusta lähtien asiakkailleen internetin välityksellä.

Uudessa palvelussa Soneran gsm-asiakkaat saavat halutessaan puhelinlaskunsa sähköisessä muodossa suoraan internettiin, jossa laskun tarkastus ja maksu hoituu muutamalla hiiren painalluksella. "Vanhanaikaisen" paperilaskun ja kuitin tilaus on palvelussa toki edelleen mahdollista.

Aluksi uutta palvelua voivat käyttää kaikki Soneran asiakkaat, joilla on Meritan kanssa sopimus suoramaksu- tai suoraveloituspalvelusta. Meritan mukaan verkkolaskupalvelun käyttö on syyskuussa mahdollista muillekin laskuttajille.

Osa internetistä tehtävistä ostoksista on ollut jo jonkin aikaa mahdollista maksaa samaan tapaan paperittomasti Meritan tai Osuuspankin palveluilla, joilla sähköinen maksu siirretään verkossa suoraan ostajan tililtä myyjälle.

Meritalla on tällä hetkellä noin 450 000 asiakasta, jotka voivat halutessaan hoitaa laskunsa internetin Solo-palvelussa. Pankin tilastojen mukaan verkon välityksellä hoidetaan nykyisin noin 1,9 miljoonaa laskua kuukaudessa. Määrän kasvu on ollut tasaisen varmaa.

Paperikaaos vähenee

Meritan varatoimitusjohtaja Bo Haraldin mukaan uudella palvelulla tähdätään entistä parempaan tehokkuuteen ja paperikaaoksen vähentämiseen. Myös virheiden todennäköisyys laskee, koska tilinumeroita ja markkamääriä ei tarvitse näpytellä itse koneelle.

Viivakoodin lukulaitteet ovat jo jonkin verran laskeneet virheellisten laskujen määrää. Meritasta arvioidaan, että silti noin prosentti kaikista maksuista jää edelleen erheellisiksi. Kun laskuja on vuosittain miljoonia, korjattavaa riittää.
-Ne ovat kalliita virheitä, Harald toteaa.

Uudessa palvelussa asiakkaalla on mahdollisuus tarkastaa puheluiden laskutus itse ja rahat veloitetaan tililtä vasta hyväksynnän jälkeen. Myös laskusta valittaminen on mahdollista.

Johtaja Anni Vepsäläisen mukaan Soneran tavoitteena on käsitellä laskusta saatu palaute vuorokaudessa. Sonera toivoo uuden maksutavan tekevän 1,8 miljoonan matkapuhelinasiakkaan laskunmaksusta entistä helpompaa ja joustavampaa.

Miten asiakas sitten saa tiedon verkkoon putkahtaneesta laskusta, joka odottaa maksua? Toistaiseksi ei mitenkään, mutta jatkossa esimerkiksi kännykkään ilmestyvänä tekstiviestinä tai sähköpostitse. Uuden laskutustavan ei pitäisi aiheuttaa asiakkaalle mitään uusia kustannuksia.

Verkkomaksajia viidennes

Tällä hetkellä jo viidennes Meritan asiakkaista maksaa laskunsa internetin välityksellä. Maksuautomaatteja käyttää lähes 40 prosenttia asiakkaista. Maksupalvelu- ja suoraveloitusasiakkaita on yhteensä kolmisenkymmentä prosenttia.

Perinteisellä pankkitiskillä laskun käy maksamassa enää 11 prosenttia asiakkaista. Palveluhenkilöstön vähentämisen myötä kasvaneet jonot saattavat tosin osaltaan vähentää tiskillä asioimisen houkuttelevuutta.
-Pidentyneistä jonoista puhuttaessa pitäisi muistaa verrata tilannetta muuhun Eurooppaan, jossa jonot vasta pitkiä ovatkin, huomauttaa Harald. Hänen mielestään jonojen voivottelu johtuu osin siitä, että Suomessa ehdittiin ennen lamaa tottua poikkeuksellisen suureen pankkihenkilökuntaan.

Haraldin mukaan laskunmaksun suuntaaminen internettiin säästää pankkien rutiinityötä ja vapauttaa luovia resursseja. Näin mahdollistuu asiakkaiden huomioiminen entistä yksilöllisemmin esimerkiksi sijoituspalveluissa, Harald visioi.

Lue myös:

    Uusimmat