Internet muuttaa myös mainostoimistojen elämää

Internet muuttaa myös mainostoimistojen tulevaisuutta. EU:ssa tehdyn selvityksen mukaan noin 20 prosenttia mainostoimistojen työstä liittyy Internet-mainontaan viiden vuoden kuluessa.

Koska verkkomainonta on perin juurin erilaista kuin perinteinen mainonta, ala on monien muiden tavoin suurten mahdollisuuksien ja haasteiden edessä. Niitä käytiin tänään läpi Helsingissä, kun Mainostoimistojen liitto esiteli EU:n Adfora-projektin loppuraporttia. Siinä katsotaan, että EU:ssa olisi tehtävä tutkimus mm. sähköisessä maailmassa tarvittavista teknisistä standardeista. Lisätietoa kaivataan edelleen myös kuluttajien käyttäytymisen muutoksista.

EU:n toivotaan panostavan myös tutkimukseen, jossa selvitettäisiin sähköisessä maailmassa tarvittavien työkalujen kehittämistä. Tämä neuvotaan tekemään yhteistyössä mainostoimistojen ja virtuaalitodellisuudessa toimivien yritysten kanssa. Pitkässä suosituslistassa EU:ta kannustetaan myös tutkimaan arvonlisäveron harmonisointia, ip-puheluita ja teleliikenteen sääntelyn purkamista.

Adforan Suomen projektiryhmän arvion mukaan nettimainonta riippuu vahvasti siitä, miten nopeasti sähköinen kaupankäynti lisääntyy.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat