Internet-innostusta Pietarissa

Internet- ja peli-innostus synnyttää suuria nettiluolia. Venäjän ensimmäisestä nettikahvilasta kasvoi palveluntuottaja.

Pietarissa arvioidaan olevan noin 300 000 säännöllistä Internetin käyttäjää. Kaupunkiin on parin viime vuoden aikana perustettu kymmeniä nettikahviloita. Tänä vuonna valtakatu Nevski Prospektilla avasi ovensa Qua Vadis, jossa on lähes 80 tietokonetta.

Venäjän ensimmäinen nettikahvila, Tetris, sijaitsee niin ikään Pietarissa. Vuonna 1996 avattu pieni kahvila on kasvanut monipuoliseksi palveluntuottajaksi.

-Yhtiömme kehittyy jatkuvasti. Verkkopalvelujen lisäksi järjestämme video- ja äänikonferensseja, jotta eri puolilla maailmaa olevat liikemiehet voivat keskustella keskenään. Lisäksi olemme avanneet deittipalvelun, kertoo nettikahvila Tetriksen johtaja Aleksander Grigorjev.

Tetriksen tämän hetken kuumin projekti on pelisalin laajennus. -Pelit ovat tulleet Internetin rinnalle erityisesti tänä vuonna. Tämä on venäläinen ilmiö, sillä en ole kuullut että muualla olisi yhtä suurta innostusta. Vaikka pelitoiminta kiinnostaa, Internet on yhä toimintamme perusta, sanoo Aleksei Grigorjev, joka on kehittänyt erityisesti pelitoimintaa.

Tetriksessä on tällä hetkellä noin 20 tietokonetta. Vaikka koneiden määrä on nelinkertaistunut perustamisvuodesta, firma pyörii yhä kymmenen hengen voimin.

-Perustaminen oli suuri riski, sillä muutama vuosi sitten Internetillä ei uskottu olevan minkäänlaisia yhteyksiä bisnekseen. Kritiikistä huolimatta jaksoimme yrittää ja se on kannattanut, Grigorjev sanoo.

Firman perusti joukko yliopisto-opiskelijoita, jotka olivat kiinnostuneita eri asioista. -Osa halusi perustaa ravintolan, osa oli kiinnostunut tietokoneista. Löysimme vapaan huoneiston ja saimme tietoteknistä apua Lontoosta. Mukana oli siten paljon sattumaakin, Grigorjev jatkaa.

Aleksei Grigorjev myöntää olevansa huolissaan ihmisistä, jotka ovat juuttuneet Internetiin. Ratkaisuksi hän tarjoaa nettikahvilaa. -Kotona Internetiä on mukava käyttää, mutta silloin ei synny samanlaista yhteisöä kuin kahviossa. Haluamme tarjota tilan virtuaali- ja normaalielämän välillä,hän sanoo.

Aleksander Grigorjev korostaa henkilökohtaisen keskustelun tärkeyttä, mutta samaan hengenvetoon hän muistuttaa että asiakkaiden tyytyväisyys on koko toiminnan ydin. -Kerran täällä kävi eräs hollantilainen mies, joka oli niin lihava että hän tarvitsi kaksi tuolia. Kannoimme hänelle ympäri vuorokauden ruokaa, samalla kun hän pelasi ja surffaili Internetissä. Jokainen tekee omat valintansa, Grigorjev naurahtaa.

Teksti: Jani Timonen

Lue myös:

    Uusimmat