Internet avainasemassa puolueiden vaalikampanjoissa

Vaalimainokset valtaavat suosituimmat suomalaiset nettisivut. Toisin kuin edellisissä eduskuntavaaleissa, puolueet valtaavat kilvan tärkeimpiä nettisivujen mainospaikkoja kampanjoilleen.

Suurimmat puolueet uskovat myös television ja lehtimainonnan voimaan äänestäjien houkuttelemisessa, vähiten puolueita kiinnostava mainosväline on radio.

Suomen runsaasta neljästä miljoonasta äänioikeutetusta arviolta vajaat puolitoista miljoonaa henkilöä ei tiedä mitä puoluetta äänestää. Siksi puolueet haluavatkin ulottaa kampanjansa entistä voimallisemmin sinne missä liikkuvat äänestäjät paljon aikaansa viettävät - nettiin.

Tänään verkkokampanjansa aloitti täydellä tohinalla kokoomus.

- Kyllä ne kasvut on ollut ihan merkittäviä siis sekä kuinka paljon internetissä mainostetaan, mutta myös se osaaminen on kehittynyt siitä, miten internetissä mainostetaan, kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen kertoo.

Puolueiden sivuilla politiikasta ja ehdokkaan valinnasta on tehty hauskaa leikkiä.

- Puolueen kotisivu on kaikkein tärkein elementti. Meillä on rakennettu sinne muun muassa julistekone, jossa ihmiset voivat kirjoittaa omia vaalijulisteitaan ja lähettää niitä ystävilleen, SDP:n vaalipäällikkö Vesa Mauriala kertoo.

Valtapuolueille erityisen mieluisia paikkoja ovat nuorison viihdesivut sekä sanomalehtien verkkosivut.

- Netti on kuitenkin voisi sanoa alle 40-vuotiaille äänestäjille suunnattu väline, jos katsotaan ihan konkreettisesti, niin varttuneemmat äänestäjät tavoitetaan useasti ihan perinteisillä keinoilla, Mauriala luotaa.

Demarileiri arvelee tv-mainonnan vieneen puolueen voittoon kunnallisvaaleissa 2004, ja television tehoon näyttävät luottavan kaikki.

Ensin kampanjansa aloitti keskusta, SDP ja kokoomus seuraavat tämän ja ensi viikon aikana. Eniten maksettua tv-aikaa käyttänee kokoomus. Ainoana puolueena ilman tv-mainontaa vaalitaistoon lähtee vihreä liitto.

Perinteistä printtimediaa ei voimakkaasti kasvanut verkkomainonta puolueiden kampanjavälineenä kuitenkaan syrjäytä. Erityisesti Keskusta panostaa maakuntien ehdokkaiden näkyvyyteen lehtimainonnalla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat