Ilokaasuyritykselle moitteet mainoksesta

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen suomalaiselle ilokaasua myyvälle Iloiset keittiöpojat oy:lle. Neuvoston mukaan yritys on loukannut hyvää mainontatapaa kannustamalla mainoksessaan ilokaasun väärinkäyttöön.

Mainonnan eettinen neuvosto otti viime viikolla kantaa Iltalehden nettisivustolla olleeseen mainokseen ”Ilokaasukauppa Laillinen päihde - Ei krapulaa!”.

Mainonnassa oli käytetty niin kutsuttua kumppanuusmarkkinointia, jossa mainostava yritys ei välttämättä laadi mainostaan, vaan tämän tekee ulkopuolinen, yleensä verkkomarkkinointiin erikoistunut julkaisija.

Iloisten keittiöpoikien yrittäjän Jonas Kyllösen mukaan mainoksen laatija ei ollut noudattanut yrityksen mainontaa koskevia ohjeita.

Kyllösen mukaan yritys ei "ehdottomasti halua mainostaa ilokaasua päihdekäyttöön".

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan yritys on itse vastuussa mainoksen lain- ja hyvän tavan mukaisuudesta huolimatta siitä, että mainoksen laatii joku ulkopuolinen.

Ilokaasun käyttöön saattaa liittyä tukehtumisvaara, minkä vuoksi sen markkinointi on neuvoston mukaan erityisen moitittavaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat