Ilmavoimien komentaja: Lentäjäpula ohi

Ilmavoimien operatiivista toimintaa haitannut ohjaajapula on ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Jouni Pystysen mukaan toistaiseksi ohi.

F-18 Hornet

Pari-kolme vuotta kestäneen pilottikadon aikana ilmavoimista ehti rekrytoitua siviili-ilmailun palvelukseen yli 70 ohjaajaa eli 20 prosenttia ilmavoimien ohjaajien kokonaisvahvuudesta. Voimassa olevien sopimusten päätyttyä ohjaajilla olisi jälleen mahdollisuus siirtyä siviili-ilmailun palvelukseen. Ilmavoimien komentaja ei kuitenkaan pidä todennäköisenä, että kato pilottien kohdalla jatkuisi muutaman vuoden kuluttua.

Lisää rahaa tarvitaan kipeästi


Ilmavoimien komentaja on erittäin huolestunut ilmavoimien taloudellisesta tulevaisuudesta. Vuosina 2003 ja 2004 voidaan Horneteilla lentää enää kolmannes suunnitelluista lennoista ja Hawkeilla vain puolet, jos nykyiset määrärahasuunnitelmat jäävät voimaan.

Mi-8 -kopteri

Jo nyt suomalaisen taistelulentäjän lentotunnit ovat vähentyneet puoleen kansainvälisestä tasosta, joka on esimerkiksi Natolla 160 tuntia pilottia kohden vuodessa. Suomessa lentotunteja on määrärahojen puutteesta johtuen 70-80 tuntia vuodessa. Tätä taustaa vasten ilmavoimien suunnittelukehys on Pystysen mukaan reilusti alimitoitettu. -Viime vuosina on jotenkin tultu toimeen, kun liian pieniä määrärahoja on paikattu lisäbudjetein, Pystynen toteaa.

Ilmavoimien toimintakehykseksi ensi vuodelle on mitoitettu 1,3 miljardin markan määräraha. Tämä ei Pystysen mukaan ole lentotoimintaa ajatellen riittävä - yksin puolet siitä kun kuluu henkilöstön palkkakuluihin. Painetta määrärahojen lisäämiseen ovat tuoneet viimeaikaiset tuntuvat polttoaineen hinnankorotukset ja valuuttakurssit, jotka ovat nostaneet varaosahintoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat