Mainos

"Ilmainen puheaika" johtanut valituksiin

Matkapuhelimen mukana luvattu ilmainen puheaika on johtanut valituksiin eri puolilla Suomea. Kilpailun tuoksinassa myyjät ovat unohtaneet kertoa, ettei erikoistarjous koske ulkomaanpuheluita tai että myöhempi ns. perhesopimus mitätöi ilmaisajat.

Pelkästään Lahden seudulla on kertynyt kymmenkunta valitusta. Kuluttajaneuvoja Kaija Holman mukaan todellinen tilanne on valjennut monelle vasta, kun joulukampanjan aikaan hankitusta puhelimesta on tipahtanut ensimmäisiä laskuja. -Eniten kummastellaan sitä, ettei tarjous koskenutkaan ulkomaanpuheluita. Yksi kuluttaja hämmästeli, ettei luvattu hyvitys ehtinyt kolmeen ensimmäiseen laskuun. -Jos ei lupauksen toteutumista seuraa, etu saattaa jäädä saamatta, neuvoo Kaija Holma.

Mainos ei kerro, myyjä ei mainitse

Ylitarkastaja Merja Saari kuluttaja-asiamiehen toimistosta kertoo ilmaisesta puheajasta tulleen kyselyitä ja valituksia ympäri Suomea. Toimisto ei vielä ole ottanut niihin virallista kantaa, mutta Saarella on epäilyksiä harhaanjohtavasta markkinoinnista. -Lehti-ilmoituksissa ei aina mainita erikoistarjoukseen liittyvistä rajoituksista. Meille tulleiden yhteydenottojen mukaan ne eivät ole tulleet ilmi kaupantekotilanteessakaan. Ulkomaanpuheluitten maksullisuuden lisäksi eräät kuluttajat ovat hämmästelleet puheajan käytölle annettua määräaikaa, jota he ovat pitäneet liian lyhyenä. Ylitarkastaja Saaren mukaan tilannetta mutkistaa se, että osan ilmaisajasta on tarjonnut puhelinoperaattori ja osan luvannut matkapuhelimen myyjä. Ajan käyttöä koskevat ehdot voivat olla keskenään erilaiset.

Perhesopimus nieli ilmaisajan

Kuluttaja-asiamiehen toimistoa on pyydetty pohtimaan myös ongelmia, joita on ilmennyt ilmaisen puheajan ja ns. perhesopimuksen yhteensovittamisesta. Tapauksia on mm. Vaasasta ja Anttolasta. Kaija Holma on välittänyt eteenpäin lahtelaismiehen valituksen. Tämä solmi perhesopimuksen noin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun aviopuoliso oli saanut joululahjaksi uuden matkapuhelimen. Kuluttajalle unohdettiin mainita, että samalla mitätöityivät lupaukset ilmaisesta puheajasta. Suuri osa operaattorin lupaamasta 400 markan ja kauppiaan tarjoamasta 300 markan puheajasta oli tuolloin vielä käyttämättä.

Joku sen maksaa

Ylitarkastaja Merja Saaren mielestä olisi aihetta puhua koko ilmiöstä, sillä joku ilmaisen puheajan aina maksaa. -Tarjoukset maksatetaan ilmeisesti niillä, jotka ovat tehneet liittymäsopimuksen aiemmin. Mielestäni olisi järkevämpää kilpailla puhelun hinnoilla. -Kuluttajaviranomaisina voimme puuttua vain harhaanjohtavaan markkinointiin ja tyytyä muilta osin retorisiin kysymyksiin. Olemme toki keskustelleet tilanteesta puhelinoperaattorien kanssa, ja samaa tekee myös liikenneministeriö. Puhelinala on puolestaan napissut kuluttajista, jotka vaihtavat puhelukortteja ja nappaavat ilmaisedun toisensa jälkeen. -Kuluttajia ei tule syyllistää siitä, että he ottavat hyödyn irti kilpailusta, kommentoi ylitarkastaja Saari.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.