Ilmailujohtaja lentoturmasta: Suomi kiirehtii ohjaamokäytännön muuttumista

Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo, että Suomi aikoo todennäköisesti kiirehtiä suositusta, jotta lentoyhtiöt muuttavat ohjaamokäytäntöjään.

–  Keskustelen vielä tänään asiantuntijoiden kanssa, ja saattaa olla niin, että kiirehdimme ohjaamo-ohjetta Suomen osalta. Esitämme todennäköisesti lentoyhtiöille vakavan suosituksen siirtyä niin pian kuin mahdollista kahden ihmisen käytäntöön, Henttu totesi MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa.

Monet lentoyhtiöt ovat jo kiiruhtaneet muuttamaan lentoturvallisuuskäytäntöjään Germanwingsin turman jälkeen. Muun muassa brittiläinen Easyjet, norjalainen Air Shuttle, saksalainen Air Berlin sekä Air Canada kertovat, että vastedes niiden lennoilla ohjaamossa on oltava koko ajan kaksi miehistön jäsentä. Sen sijaan Germanwingsin emoyhtiö Lufthansa ei ole ainakaan vielä ottamassa käyttöön kahden ihmisen sääntöä.

Tutkinta jatkuu

Viranomaiset epäilevät, että Germanwingsin perämies lensi koneen päin vuorta Ranskan Alpeilla tahallaan suljettuaan kapteenin ulos ohjaamosta. Koneen kapteeni ei ollut yrityksistä huolimatta päässyt takaisin ohjaamoon.

Tutkinta turman syistä on yhä käynnissä. Poliisi teki muun muassa eilen illalla kotietsinnän konetta lentäneen perämiehen kotiin.

– Tässäkin onnettomuudessa tutkintakaava on perinteinen. Katsotaan mahdollisia muutoksia turvallisuuskäytäntöihin. Katsotaan tekniikkaa, tässä tapauksessa ovea ja sen lukitusjärjestelmää, sitten menetelmät, kaksi ihmistä aina ohjaamossa, ja sitten tietysti kolmantena elementtinä ihminen. Näitä kaikkea kolmea tullaan tarkastelemaan ja polttopiste tänään on ovessa.

Henttun mukaan tapauksen jälkeen kansainvälinen ilmailuyhteisö tulee varmasti miettimään ohjaamon ovien tekniikkaa uudelleen.

– Ovien turvakoodia tullaan tarkastamaan. Ei voi olla tilannetta, missä ohjaaja ei pääse takaisin ohjaamoon. On hirveän hyvä asia, että kotimainen Finnair on alusta lähtien ottanut linjauksen, että ohjaamossa pitää olla aina kaksi ihmistä. 

Eilen Henttu keskusteli vielä eilen ohjaamokäytännön suosituksen ottamisesta käyttöön Euroopan lentoturvallisuusviraston pääjohtajan kanssa. 

– Tällä hetkellä asia on niin mielenkiintoinen, että turvallisuusvirasto keskustelee myös EU-komission kanssa. Komissaari on ollut kiinnostunut asiasta ja toivon vain, ettei tämä aiheuta turhaa viivytystä asian julkaisulle tänään.

Keskustelu lentäjien psyykeen

Pekka Henttu toivoo keskustelun siirtyvän jossain vaiheessa lentäjien psyyken tilan arviointiin.

– Kovasti toivon, että painopiste siirtyy tähän keskusteluun; psyyken arviointiin ja kyvykkyyteen toimia ohjaajana. 

– Tätä tullaan tarkastelemaan, miten voidaan niin sanottua työkalupakkia hoitaa. Aihe on äärettömän vakava, ja siihen pystyvät vain ammattilaiset.

Henttun mukaan koneturman tutkintapalapelistä puuttuu vielä iso pala.

– Iso palapelin osa puuttuu vielä. Eli lentotietotallenteet, jossa on lukuisia yksityiskohtia. Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin erittäin todennäköisenä sitä päälinjaa, missä nyt ollaan. Siinä tutkinnassa on paljon yksityiskohtia takana ja todennäköisyys, että ollaan oikeilla jäljillä, kasvaa tunti tunnilta. 

Lue myös:

    Uusimmat