Ikäihmisiä yhä enemmän liikenteessä

Ikäihmisten onnettomuudet johtuvat paljolti havaintovirheistä, kun taas nuorempien liikenneonnettomuuksien syynä on usein ylinopeus tai humalassa ajaminen.

Ikääntyneiden kuljettajien onnettomuudet johtuvat paljolti havaintovirheistä ja sairauksista, Helsingin yliopistossa tehtävä tutkimus paljastaa. Tutkimusta vetävän professori Timo Tervon mukaan yli 65-vuotiaiden onnettomuusriskit ovat varsin erilaisia kuin muilla teillä liikkujilla.

Lähivuosina teillä liikkuu entistä enemmän iäkkäitä kuljettajia. Ajokorttirekisterin mukaan yli 400 000:lla ikäkuljettajalla, eli 65-vuotiaalla tai sitä vanhemmalla, oli viime vuoden lopussa jonkinlainen ajokortti. Kaikkiaan ajokortti oli noin 3 400 000 suomalaisella. Liikenneministeriön mukaan ikääntyneille sattuu kuitenkin suhteellisen paljon onnettomuuksia.

Ikääntyneiden kuljettajien määrä on liki tuplaantunut viime vuosikymmenen puolivälistä ja nousee edelleen nopeasti lähivuosina, kun suuret ikäluokat tulevat eläkeikään. Ajokorttirekisterin tietojen perusteella kymmenen vuoden kuluttua liikenteessä voi olla liki miljoona kortin omistavaa ikäihmistä. Näin melkein kolmannes kaikista kuljettajista olisi 65-vuotiaita tai vanhempia.

Havaintojen käsittely hidastuu

Tervon mukaan tutkijoille on selvinnyt, että kun autoilija saavuttaa 65 vuoden iän, liikenteessä tehtyjen havaintovirheiden määrä alkaa kasvaa selvästi. Ongelmana ei näytä olevan niinkään havaintojen kuin niiden käsittelyn heikkeneminen.

Toisin sanoen vanhentuvat aivot eivät enää ehdi käsitellä niihin tulevaa informaatiota yhtä nopeasti kuin aiemmin. Sen vuoksi esimerkiksi risteysliikenteen seuraaminen voi olla hankalaa iäkkäälle kuljettajalle.

Tervo kertoo, että havaintovirheet aiheuttavat onnettomuuksia myös nuorille, juuri kortin saaneille kuljettajille, joiden mokailu johtuu kokemattomuudesta. Nuoret ovat selvä riskiryhmä. Liikenneministeriön mukaan nuorten kuljettajien riski kuolla liikenteessä on kolminkertainen muihin tielläliikkujiin verrattuna.

Tervon mukaan nuorten ongelmia ovat ennen kaikkea ylinopeus ja humalassa ajaminen.

- Näihin asioihin ei voi lääketieteellisesti vaikuttaa. Niihin voi puuttua valistuksella ja valvonnalla.

Turvallisemmat tiet rajoitetulla kortilla

Ikäihmisten onnettomuuksia taas voitaisiin Tervon mielestä vähentää tarkemmalla lääketieteellisellä kontrollilla. Esimerkiksi Ruotsissa kokeillaan parhaillaan alueellisia ajokykyarviokeskuksia. Jos lääkäri ei ole täysin varma, voiko iäkkäälle kuljettajalle myöntää jatkoa ajokorttiin, hän voi passittaa tämän keskukseen tarkemmin arvioitavaksi.

Tervon mukaan keskuksista on saatu Ruotsissa hyviä kokemuksia ja niiden laajan käyttöönoton arvioidaan säästävän paitsi ihmishenkiä myös yhteiskunnan varoja.

Toinen mahdollisuus ikäkuljettajien tarkempaan seurantaan olisivat niin sanotut rajoitetut ajokortit. Tällaisen ajokortin omistava autoilija saisi liikkua esimerkiksi vain valoisaan aikaan tai riittävän hyväkuntoisilla teillä. Tervon mukaan EU:n lainsäädäntö mahdollistaa ajo-oikeuden rajoittamisen ja sitä myös käytetään joissain Euroopan maissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat