Ihmissalakuljetuksen aalto iskee Intiasta Suomeen

Intian Mumbaissa on parhaillaan kaksi rajavartiolaitoksen miestä opastamassa Finnairin lähtöselvityksiä tekevää henkilökuntaa siitä, miten ihmissalakuljetuksen uhri tunnistetaan matkustajavirrasta.

Rajavartiolaitos arvio ihmissalakuljetuksen lisääntyvän uuden Intian lentoyhteyden avauduttua. Finnair aloittaa suoran liikennöinnin Mumbaihin tiistaina. Valmistautumisesta huolimatta uusi Intian-reitti voi johtaa laittoman maahanmuuton merkittävään kasvuun.

Intiassa on parhaillaan kaksi rajavartiolaitoksen miestä opastamassa Finnairin lähtöselvityksiä tekevää henkilökuntaa siitä, miten ihmissalakuljetuksen uhri tunnistetaan matkustajavirrasta. Lentoyhtiöllä on suuri taloudellinen intressi estää laittomien maahanmuuttajien pääsy koneisiinsa.

Jos viranomaiset huomaavat lennolla matkustajan, jolta esimerkiksi puuttuu viisumi, lentoyhtiö joutuu maksamaan siitä tuntuvan seuraamusmaksun.

- On huonoa bisnestä myydä 500 euron lentolippu ja päätyä maksamaan 3000 euron seuraamusmaksu, vertaa majuri Ilkka Herranen Rajavartiolaitokselta.

- Ennaltaehkäisy on ainakin kymmenen kertaa tehokkaampaa kuin toiminta jälkeenpäin.

Maksu otettiin käyttöön kolme vuotta sitten, ja pelkästään Helsingissä niitä on langetettu noin 220 kappaletta liikenteenharjoittajien maksettavaksi.

Finnair lentää uuden Mumbain yhteyden lisäksi jo nyt Intian pääkaupunkiin Delhiin.

Intiasta halutaan lähteä kultamaille

Yli miljardin asukkaan Intiaa Herranen pitää erittäin mahdollisena ihmissalakuljetuksen lähtömaana.

- Siellä on ihmisiä aivan käsittämätön määrä, mikä näkyy joka paikassa.

Kymmeniä vuosia sitten lakkautettu kastilaitos on edelleen voimissaan. Köyhyys on hyväksytty tosiasiana, josta pyritään pakoon lähinnä unelmien Britanniaan tai Yhdysvaltoihin.

Lisäksi muualle asettuneet miljoonat intialaiset vetävät köyhässä isänmaassa asuvia tovereita puoleensa. Suomessa asuu vain parituhatta intialaista, joten jo senkin takia Suomi toimii lähinnä kauttakulkumaana muualle Eurooppaan, jonne laittomasti mahanmuuttaneen on helpompi sulautua. Samaa vetovoimaa kokevat kiinalaiset, joita on suurina vähemmistöinä eri puolilla maailmaa.

Salakuljetus on rahakas bisnes

Ihmiskauppa ja laiton maahanmuutto ovat rikollisten järjestäytynyttä toimintaa. Niiden takana voi olla mitä tahansa pienimuotoisesta perheen kesken pyöritetystä toiminnasta aina laajamittaisiin kansainvälisiin rikollisorganisaatioihin saakka.

- Se joku serkkupoika, tuttu tai tutun tuttu kertoo, että hän tietää miten sinne unelmien kultamaahan pääsee ja se maksaa 15 000 dollaria - ota tai jätä, Herranen kertoo.

Rahat kerätään joko sukulaisten keskuudesta tai laittomasti matkaan pyrkivä jää hinnan rikollisille velkaa. Velasta syntyy alisteinen suhde, jolla rikolliset voivat kiristää uhria pakkotyöhön, seksiorjaksi, mihin tahansa vuosikausiksi.

Ihmissalakuljetuksen arvioidaan olevan yhtä tuottoisa bisnes kuin kansainvälinen huumekauppa.

Eurooppaan pääsee Herrasen mukaan noin 20 000 dollarilla, Yhdysvaltoihin matka maksaa 60 000 dollaria. Summa on enemmän kuin moni lähtömaiden kansalainen kykenee oman elämänsä aikana tienaamaan kotimaassaan.

Laittomasti liikkuvien ihmisten määrää on liki mahdotonta sanoa, mutta Herranen arvioi, että Suomen kautta on saapuu Eurooppaan vuosittain parituhatta ihmistä.

- Juttuihin päästään hirvittävän vähän kiinni. Matkathan naamioidaan mahdollisimman aidon näköisiksi, heillähän on useimmiten aidot viisumit ja passit sekä paluuliput. Todellisuudessa matkan tarkoitus on jotain aivan muuta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat