Ihmiskaupan vastainen julistekampanja puhuttaa

Ulkomainonnan rajoja on jälleen pohdittu uuden yhteiskunnallisen mainoskampanjan myötä. Ulkomainosyhtiö JC Decaux'n mielestä vain osa Naisasialiiton Unionin ihmiskaupan vastaisen julistekampanjan kuvista on sopivia bussipysäkeille.

Tämän jutun kuvassa oleva juliste sopii kadulle vasta, kun nuken torso on poistettu kuvasta. Näin ohjeisti ulkomainosyhtiö JC Decaux Naisasialiitto Unionia, jonka ihmiskaupan vastaisen kampanjan 17 julistetta ovat parhaillaan esillä Helsingin Tennispalatsissa.

- Mielestäni puhutaan kaksoisstandardeista, jos alusvaatemainos saa olla kadulla, koska se liittyy kontekstiin, mutta tällainen kriittinen ihmiskaupan vastainen juliste pääsee ulkomainontaan vain, jos julisteen naiselta otetaan punaiset rintaliivit pois, sanoo kampanjavastaava Katju Aro Naisasialiitto Unionista.

Mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtajan Outi Antilan mielestä kyseinen juliste on rajatapaus. Se, että kaikista julisteista vain kaksitoista on hyväksytty JC Decaux'n sponsoroimille ulkomainospaikoille, on hänen mielestään tässä tapauksessa ymmärrettävää.

- Kyllä täytyy sanoa, että osa näistä kuvista on sellaisia, että ne olisi varmasti poistettu aika äkkiä kaduilta. Ulkomainonnassa pitää ottaa huomioon se seikka, että jokainen kadulla kulkija kohtaa mainoksen - sitä ei voi samalla lailla siirtää pois silmistään, kun taas esimerkiksi televisiota katsellessa voi vaihtaa kanavaa, Outi Antila kertoo.

Kesällä ulkomainosyhtiö JC Decaux poisti eläinsuojelujärjestö Animalian mainokset vedoten saamaansa kielteiseen palautteeseen. Mainonnan eettisen neuvoston mielestä kampanja ei kuitenkaan ollut sopimaton.

JC Decaux'n markkinointijohtaja Eva Nyman sanoo Imagen haastattelussa, että usein tuntuu siltä kuin yhteiskunnalliset mainokset tehtäisiin erityisen rajuiksi.

Kaikkiaan mainoksista tulee eettiseen neuvostoon kaksi kertaa niin paljon valituksia kuin aikaisempina vuosina.

- Saattaa olla niin, että kun yhteiskunnallista asiaa yritetään esille, niin silloin käytetään rajumpia keinoja jos ”kiltisti” kertominen ei ole mennyt perille, pohtii Antila.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 06.11.2005)

Lue myös:

    Uusimmat