Ihamuotila haluaa viedä Marimekon maailmalle

Suurin osa yhtiön liikevaihdosta tulee Suomesta. Vienti ja ulkomaantoiminnot kasvoivat kuitenkin selvästi viime vuonna.

Tekstiili- ja vaatetusalan yritys Marimekko aikoo Mika Ihamuotilan mukaan panostaa jatkossa entistä enemmän nuoreen asiakaskuntaan ja kansainvälistymiseen. Ihamuotilasta tulee helmikuun alussa yhtiön uusi toimitusjohtaja, kun pitkäaikainen johtotähti Kirsti Paakkanen jättää Marimekon.

- Kaupunkilaiset 20-40-vuotiaat ovat houkutteleva kohderyhmä. He tulevat olemaan sisustuksen suurkuluttajia Suomessa. Tarkoitus ei silti ole unohtaa vanhoja asiakkaita, Ihamuotila sanoo.

Ihamuotilan mukaan kasvu ja kansainvälistyminen vaativat tulevien vuosien aikana Marimekolta rahaa ja aikaa.

- Haluan lähteä kehittämään yhtiötä. En voi luvata, näkyvätkö satsaukset tuloksessa seuraavan kahden vuoden aikana, tänä vuonna eivät ainakaan, Ihamuotila sanoo.

Tällä hetkellä suurin osa Marimekon liikevaihdosta tulee Suomesta. Vienti ja ulkomaantoiminnot kasvoivat kuitenkin reippaasti viime vuonna. Marimekkoa myydään erityisesti Japanissa, missä on kymmenen Marimekon myymälää. Kaksi uutta myymälää avataan pian Osakaan.

Marimekon uusi suunta näkyy jo keväällä, kun ruotsalainen vaateketju Hennes&Mauritz alkaa myydä Marimekon kankaista tehtyjä vaatteita. Sen kautta Marimekon kuosit levittäytyvät nuorille ostajille 25 maassa.

-Luotan siihen, että uudet sukupolvet hurmaantuvat Marimekon kuoseista. Uuden toimitusjohtajan tehtävä on nyt tuoda Marimekkoa tähän päivään, Paakkanen sanoo.

Marimekon tulos heikkeni hieman

Marimekon viime vuoden tulos jäi ennakoitua heikommaksi. Voitto ennen veroja laski noin puoli miljoonaa 10,4 miljoonaan euroon. Liikevaihto kuitenkin kohosi kuusi miljoonaa euroa 77 miljoonaan.

Kannattavuutta heikensi erityisesti lisenssitulojen lasku, mikä johtui Japanin lisenssitoiminnan päättymisestä. Lisäksi tulosta painoi raaka-aineiden kallistuminen ja henkilöstökulujen kasvu.

Marimekko arvioi, että tulos ja kasvu pysyvät samalla tasolla myös vuonna 2008. Yhtiö kuitenkin muistuttaa, että ala on hyvin suhdanneherkkä.

-Maailmantalouden tila vaikuttaa design- ja vähittäiskauppaan. Uskon kuitenkin Marimekkoon, sillä sen taustalla on vahva perinne, Ihamuotila toteaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat