IBM markkinoi Linuxia Yhdysvalloissa

IBM aloittaa massiivisen Linux-käyttöjärjestelmän markkinoinnin Yhdysvalloissa. Tarkoituksena on saada nörttien suosima käyttöjärjestelmä myös suuren yleisön tajuntaan.

IBM markkinoi Linux-käyttöjärjestelmää yhdysvaltalaisille sunnuntaina amerikkalaisen jalkapallon pelien sekä tenniksen US Open -loppuotteluiden mainoskatkoilla. Mainos vilisee tähtiä Muhammad AlistaPenny Marshalliin.

-Linux alkoi yhden sortin hippijuttuna, siksi onkin kiintoisaa että IBM lähtee tukemaan sitä näin voimakkaasti, sanoo Brian Doyle IBM:sta.

Tänä vuonna Linuxin lanseerauksesta tulee kuluneeksi kymmenen vuotta. Suomalaisen Linus Thorvaldsin kehittämä avointa lähdekoodia käyttävä järjestelmä on vapaasti saatavilla Internetistä.

Linux on käytössä vain noin 18 prosentilla maailman servereistä, mutta analyytikot uskovat sen tulevaisuuteen. IDC Research -tutkimuslaitos ennustaa Linuxin moninkertaistavan osuutensa käyttöjärjestelmämarkkinoilla vuoteen 2006 mennessä.

Linux-kannattajat ovat saaneet nauttia hetkistä julkisuudessa viime aikoina. Esimerkiksi muutamat eurooppalaiset hallitukset, jotka ovat huolissaan Microsoftin monopoliasemasta, ovat vaihtaneet Linuxiin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat