Hyrräkompassin häiriö syynä Finnfellowin karilleajoon

Rahtilaiva Finnfellowin päällikkö pitää aluksen huhtikuussa Ahvenanmaalla sattuneen karilleajon syynä hyrräkompassin virheellistä tietoa, jonka johdosta laiva ajautui rantaan vahtihenkilöstön toimista huolimatta.

Turun merioikeus sai tiistaina meriselityksen haverista, joka tapahtui aamuyöllä 2. huhtikuuta Övarön edustalla Bockholmin kohdalla. Alus oli ollut normaalisti automaattiohjauksessa, kun hyrräkompassi antoi virheellisen kurssitiedon automaattiohjaukselle. Aluksen päällikkö oli nukkumassa. Vahtipäällikkö, linjaluotsi ja tähystäjä valvoivat komentosillalla.

Vahtipäällikkö kertoi kaiken ensin näyttäneen olevan kunnossa, mutta katsoessaan tutkakuvaa hän tajusi hyrrässä olevan vikaa. Laiva alkoi kääntyä oikealle, ja ranta häämötti noin sadan metrin päässä. Vahtipäällikkö käski linjaluotsia tarttumaan käsiohjaukseen. Hän itse aikoi ottaa käyttöön toisen hyrräkompassin, mutta se ei enää toiminut.

Kun laivan kääntökään ei onnistunut, vahtipäällikkö iski molemmat potkurit pakille, jotta vauriot olisivat mahdollisimman vähäiset. Finnfellowin karahtaessa rantaan sen nopeus oli 14 solmua. Vahtipäällikön mukaan on todettu, että hyrräkompassin käyttölämpötila laski alle normaalin rajan. Linjaluotsi vahvisti vahtipäällikön selvityksen ja sanoi tämän toimineen oikein, mutta tilanne virheen korjaamiseen oli jo ohi.

Hyrräkompassin vika on selvittämättä

Finnfellowin hyrräkompassissa oli ilmennyt marraskuussa Airistolla samankaltainen vika. Silloin se oli vaihdettu. Saksalaisen laitevalmistajan edustaja kertoi oikeudessa, ettei ole pystytty selvittämään, mikä on aiheuttanut hyrräkompassin häiriön. Hänen mukaansa kukaan ei usko, että se olisi ollut lämpötilaongelma.

Vikana pidetään tietosiirto-ongelmaa tai tietokatkosta. Hyrrän Black Box -tiedosto on paljastanut, että laitteessa on ilmennyt toiminnan lukkiutumista aiemminkin. Hyrräsähläily jää haveria tutkivan onnettomuustutkintalautakunnan selvitettäväksi. Aavalla merellä hyrräkompassin toimintakatkos ei välttämättä ole niin kohtalokas kuin ahtaalla saaristoväylällä.

Finnfellow oli matkalla 2. huhtikuuta Ruotsin Kapellskäristä Naantaliin mukanaan 56 rekkaa ja 58 matkustajaa. Onnettomuus tapahtui aamuyöllä noin puoli kolmen aikaan. Alus jäi tukevasti kiinni rannan myötäisesti, ja painolastitankkeihin tuli vuotoja. FG-Shippingin omistama Finnfellow on runsaat 137 metriä pitkä ja 24 metriä leveä. Se on rakennettu Turussa 1973.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat