Hybridit tulevat WRC-autoihin – mutta mitä se tarkoittaa? Tommi Mäkinen: Päätös ei kertonut mitään

Latvala kaatoi autonsa kyljelleen 1:48
Latvala kaatoi autonsa kyljelleen perjantaina Sardinian MM-rallissa.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti myöhään perjantaina, että rallin MM-sarjan WRC-autoissa käytetään hybriditeknologiaa kaudesta 2022 eteenpäin.

Päätöksen mukaan WRC-autoissa käytetään samanlaista hybridijärjestelmää ensimmäiset kolme vuotta, mutta vuonna 2024 autonvalmistajille annetaan mahdollisesti enemmän vapauksia tekniikan kehittämiseen.

Mutta millainen hybriditeknologia WRC-autoihin tulee ja millaiset ovat tulevat tekniset säännöt? Siitä ei ainakaan autonvalmistajilla ole mitään hajua, kertoo Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen.

- Päätöksessä sanottiin, että mennään sellaiseen ja sellaiseen, mutta se ei kerro meille mitään. Tällä asialla on spekuloitu pitkään, ja se on ollut vaikka kuinka kauan tiedossa, että näin me haluamme tehdä. Emme voi vielä alkaa tehdä mitään, Mäkinen painottaa Rallit.fille.

- Me autonvalmistajat olemme alun perin pyytäneet, että sääntöjen pitäisi olla selvillä kolme vuotta ennen kuin se tapahtuu – siis tämän vuoden loppuun mennessä. Mutta en tiedä, tuleeko se tapahtumaan, Mäkinen jatkaa.

Mäkinen toivoo, että autonvalmistajia kuunneltaisiin enemmän uusia sääntöjä suunniteltaessa.

- FIA muutti sääntöjä siten, että he nakkasivat autonvalmistajien ääniä pois. Siellä on enää vain kaksi ääntä autonvalmistajilta, joten heillä ole niin paljon sananvaltaa. Sitä minä en tiedä, kuinka paljon autonvalmistajia kuunnellaan, Mäkinen toteaa.

FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston päätöksessä kerrottiin myös, että tulevaisuudessa saatetaan siirtyä nykyisistä B-segmentin autoista isompaan kokoluokkaan.

- Kun edellisissä säännöissä mentiin C-segmentin autoista B-segmentin autoihin ja pienempiin moottoreihin, ajateltiin, että mitäköhän siitä tulee. Mutta sitten huomattiin, että ne ovat nopeampia kuin isommat C-segmentin autot. Nyt R5-autot ovat kehittyneet ja ovat hyvin samanlaisia kuin WRC-autot. Jos nyt pompataan takaisin isoihin autoihin, siinä on suuri riski, että R5-luokan autot menevät kovempaa hyvin useassa rallissa.

- Tiedän ihan oikeasti, mitä koon suurentaminen tarkoittaa. Autoista tulee niin paljon kömpelömpiä, että näin saattaa käydä, Mäkinen alleviivaa. 

Lue myös:

    Uusimmat