Hybridit yleistyvät hitaasti

Suomen autokanta sähköistyy hitaasti. Uusista henkilöautoista yli puolet eli 57 prosenttia on bensiinikäyttöisiä ja loput diesel-autoja. Edes osittain sähköllä kulkevia yhdistelmä-autoja eli ns. hybridejä ei erikseen rekisteröidä. Parin tuhannen hybridin osuus koko autokannasta on olematon.

Useimat suomalaiset ovat tutustuneet hybrideihin taksin takapenkillä. Naisia kiinnostaa ympäristöystävällisyys - miehiä tekniikka.

- Kyllä niitä vanhan liiton miehiäkin on. Eräänä päivänä oli kaveri kyydissä, joka kysyi miksi ajan hybridillä. Hän totesi, että hänellä on amerikkalainen pakettiauto mikä vie 14 litraa polttoainetta satasella ja että kyllä maailmaan savua mahtuu, kertoo taksiautoilija Timo Hanka.

Hybrideillä savun määrä hieman pienenee. Toyotan uusimman hybridimallin hiilidioksidipäästöt jäävät 90 grammaan kilometrillä. Keskimäärin uusien autojen päästöt ovat noin 150 grammaa. Toyota on suomessa hybridi-mallien markkinajohtaja. Se alkaa nyt myydä isojen Lexus- ja Prius-hybridien lisäksi myös pienempää hybrid-Aurista.

Uskomme, että ensi vuonna koko Auris-mallistosta myymme 10 prosenttia hybridejä, kertoo Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Mika Elojärvi.

Käytännössä hybridi-autossa on bensa-moottorin rinnalla sähkömoottori, joka latautuu mm. jarrutusten aikana. Toimitusjohtaja vakuuttaa, että pikkuhybridin hinta kestää vertailun. Hinta on varustetasosta riippuen 27 000 - 30 000 euroa.

Timo Hanka ajaa jo kolmannella hybridillään. Hän on ollut autoihinsa tyytyväinen:

- Huollot ovat itse asiassa aika nopeita, koska auton ainoa huoltokohde on bensiinikäyttöinen moottori. Sähköpuoli ja voimansiirto ovat lähes täysin huoltovapaita, toteaa Hanka.

Sähkö kuitenkin mietityttää monia - ja varsinkin akut, koska ne vievät tilaa auton tavaratilassa.

(MTV3)

Katso Leea Ollikaisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat