Hus-ylilääkäri: Koronatilanne Virossa on todettua rajumpi, pahimmin vuotanut raja on uhka Suomelle – "Lainsäädäntö ei ole ollut kunnossa"

2:15
Katso myös: Viro kiristää voimakkaasti koronarajoituksiaan – näin kirjeenvaihtaja kuvailee tilannetta

Virossa koronatartunnat ovat räjähtäneet viime päivinä käsiin. Husin ylilääkärin mukaan Viron tilanne on vakava.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ylilääkärin Asko Järvisen mukaan Viro on tällä hetkellä Euroopan pahimpia koronapesäkkeitä. 

– Positiivisten testien määrä on huomattavan korkea. Todennäköisesti maassa on myös alidiagnostiikkaa, eli siellä on korkeampia lukuja kuin nyt näkyy. 

Järvisen mukaan kaikista maista Virosta on eniten liikennettä Etelä-Suomeen, joka luo uhan koko maahan. Hänen mukaansa uhka kuitenkin toteutui jo alkuvuodesta, sillä nyt liikenne rajan yli on hiipunut ainakin jonkin verran.

Myös Ruotsin koronatilanne on puhuttanut Suomessa asti. Järvisen mukaan maasta ei ole niin suurta liikennevirtaa Suomeen, tai ainakaan Etelä-Suomeen.

– Pohjois-Ruotsissa tauti on ollut enemmän paikallinen ja siellä on ollut merkittäviä ryvästymiä. Pidän Viroa Suomelle jatkuvan yhteyden takia merkittävämpänä uhkana.

Miten testauksen kanssa pitäisi toimia?

Järvisen mukaan todennäköistä on, että Viron raja ja ylipäätänsä Baltia on se alue, josta Suomen raja on ”vuotanut” eniten.

Viron päässä laivaan tulijoilta tarkastetaan koronatesti tai todistus sairastetusta taudista. Suomessa matkustajia ei pakkotestata. Ylilääkäri painottaa, että yksi testi ei kerro sitä, että ihmisellä ei ole virusta mukana. Se kertoo vain, että virusta ei ole sillä hetkellä todettavissa.

– Lainsäädäntö ei ole ollut kunnossa ja satamassa ei ole ollut mahdollista testata kaikkia.

Järvinen muistuttaa myös, että laivaliikenne muuttuisi jo esimerkiksi aikataulullisesti, jos kaikki matkustajat testattaisiin.

– Satamiin muodostuisi myös voimakas viruslinko.

Ylilääkärin mukaan tärkeää olisi, että ihmiset saataisiin kahteen testiin.

– Jos Viro hoitaa ennakkotestin, niin toivoisin että ainakin toinen testi otettaisiin täällä vähintään niiltä, jotka tulevat muun väestön kanssa pidemmäksi aikaa oleilemaan, eli esimerkiksi töihin tai asumaan. 

Järvisen mukaan rahtiliikenteen kuljettajat eivät ole kuitenkaan iso riski, koska he ovat suurimman osan yksin autossa. Sen sijaan vaikkapa rakennustyömailla on todettu pitkiä tartuntaketjuja, joiden jäljet johtavat ulkomaille. 

Resurssien riittämättömyyteen apua sovelluksesta

Varmin testitulos Järvisen mukaan saataisiin, jos testi otettaisiin kolme päivää maahantulon jälkeen sen sijaan kuin heti satamassa. 

– Edelleen julkinen keskustelu on ajautunut siihen, että rajalla pitää testata. Vähän kun ajokortti: Ei aja kolaria, kun omistaa sen. Kahdella testillä oikein ajoitettuna työmäärää saadaan pienennettyä ja turvallisuus toimimaan toisella tavalla.

Husin lukuisten eri toimijoiden kanssa yhteistyössä tekemä Finentry-niminen sovellus on ollut käytössä nyt kaksi kuukautta. Sovellukseen voi syöttää tiedon ennakkoon otetusta testistä ja käymään riskitason lävitse.

Järvinen kuitenkin huomauttaa, että sovellus rakennettiin silloin, kun muissa maissa koronatilanne ei ollut näin huono.

Sovelluksesta pystyy varaamaan ajan uuteen testiin, joka voi tapahtua rajalla olevan testauspisteen lisäksi myös muissa olemassa olevilla testauspisteillä.

– Sovellus lähettää tekstiviestinä vastauksen ja tarvittaessa se voi lähettää tiedon oleskelukuntaan. Se vie vähemmän resursseja, kun ei tarvitse soitella.

Tällä hetkellä ideoinnissa on myös se, että maahan saapuessa sovellus voisi antaa koodin, jonka rajavartija voisi lukea.

– Hän voisi ohjata henkilön, jolla asiat eivät ole kunnossa, terveydenhuollon pakeille.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja