Tulevina vuosina yhä useammalta huonokuntoiselta tieosuudelta poistetaan päällysteet.
Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalaisen mukaan esimerkiksi tänä vuonna tiestöä muutetaan soratieksi noin 50 kilometrin verran. Aikaisempina vuosina luku on ollut pienempi, vain muutamia kymmeniä kilometrejä.
– Syy sorateihin on, että kun ei pystytä päällystämään, niin sitten kun tie menee riittävän huonoon kuntoon, meidän kannattaa sekä rahoituksellisesti että tienkäyttäjien kannalta muuttaa se soratieksi. Soratietä pystytään pitämään kunnossa halvemmalla.
– Kilometrien määrä on noussut hitaasti, mutta vakaasti. Kymmenen vuotta sitten sorateiksi saattoi muuttua vain muutama kilometri tiestöä, mutta tien kunnossapitoon tarkoitettujen määrärahojen vähetessä kilometrilukemakin nousee.
Paikkausaineita kehitetään
Liikenneviraston mukaan pelkästään tänä vuonna huonokuntoinen tiestö kasvaa 900 kilometrillä, koska tiestön kunnostukseen tulevat määrärahat eivät riitä. Huonokuntoisia teitä on yhteensä Suomessa 5 800 kilometriä.
Jukka Karjalaisen mukaan Liikennevirasto pyrkii kuitenkin kehittämään ensisijaisesti yhä paikkausaineita, jotta harvaan liikuttuja teitä ei jouduta muuttamaan aina soratieksi.
– Tällöin tie voi näyttää aikamoiselta tilkkutäkiltä, mutta on kuitenkin ajettava.
Päällystetyn tien muuttaminen soratieksi on joskus kuitenkin ainoa vaihtoehto. Karjalaisen mukaan harvaan ajettuja, pieniä teitä muutetaan sorateiksi erityisesti Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa.
– Kyllä niitä sorateiksi muuttamisia tapahtuu joka puolella maata. Tietysti vähäliikenteisten teiden painopiste on Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa, jossa se sitten näkyy selvimmin, mutta ihan täällä Etelä-Suomen alueellakin on vähäliikenteisiä teitä.
Kunnossapito keskittyy pääväyliin
Suomen tiestön huonosta kunnosta on puhuttu pitkään, eikä asvalttiteiden muuttaminen sorateiksi ole uusi asia.
Kokonaispäällystysmäärä on lähtenyt voimakkaaseen laskuun kaikilla tieosuuksilla. Pääosa kunnossapidosta keskittyy yhä suuriin ja vilkkaisiin teihin.
– Tänä vuonna päällystetään uudestaan 2 600 kilometriä. Kymmenen vuotta sitten lukema oli 4 000 kilometriä, ja vähintään 4 000 kilometriä pitäisi yhä päästä päällystämään vuosittain, Karjalainen kertoo.
Uusimmat
-
08:57
Näiden julkkisten kustannuksella vitsaillaan Joonas Nordman Show: Grillikausi -sarjassa
-
08:55
Yrityssaneeraukseen hakeutuneen Lehto Groupin toimitusjohtaja vaihtuu
-
08:48
Lentokaaos Norjassa – ilmatila osin suljettu
-
08:46
Kommentti: Putinin puhdistus on alkanut – Shoigu selvisi vielä varoituslaukauksella
-
08:40
Jari Isometsälta suorat sanat Hiihtoliiton kaoottisesta tilasta – tämä liike johtaisi katastrofiin: "Ydinkysymys"
-
08:38
Ethän mennyt lankaan? Tukes muistuttaa, etteivät tällaiset tuotteet paranna syyhyä – "Pahimmillaan pahentaa sairauden tilaa"
-
08:25
MTV seuraa tulospäivää: Stora Enson tulos pieneni kolmanneksen
-
08:12
Meteorologi ymmällään kesälämmön vyörystä: "Uskomaton ennuste"
-
08:04
Dallasin suomalaistähdet tukalassa tilanteessa – hallitseva mestari taas liian kova pala
-
08:01
Ellen Jokikunnas ja Jari-puoliso joutuivat rottajahtiin Italian-kodissaan
-
07:55
"Eihän tuossa ole mitään järkeä" – katso: Christian Heljanko venytti "jumalaiseen kauden torjuntaan"
-
07:40
Kuinka pitkään uimahallissa saa olla? Aikaraja voi tulla vastaan
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
Lataa lisää