Huonokuntoiset tiet muutetaan sorapintaisiksi yhä useammin

Tulevina vuosina yhä useammalta huonokuntoiselta tieosuudelta poistetaan päällysteet. 

Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalaisen mukaan esimerkiksi tänä vuonna tiestöä muutetaan soratieksi noin 50 kilometrin verran. Aikaisempina vuosina luku on ollut pienempi, vain muutamia kymmeniä kilometrejä. 

– Syy sorateihin on, että kun ei pystytä päällystämään, niin sitten kun tie menee riittävän huonoon kuntoon, meidän kannattaa sekä rahoituksellisesti että tienkäyttäjien kannalta muuttaa se soratieksi. Soratietä pystytään pitämään kunnossa halvemmalla. 

– Kilometrien määrä on noussut hitaasti, mutta vakaasti. Kymmenen vuotta sitten sorateiksi saattoi muuttua vain muutama kilometri tiestöä, mutta tien kunnossapitoon tarkoitettujen määrärahojen vähetessä kilometrilukemakin nousee. 

Paikkausaineita kehitetään

Liikenneviraston mukaan pelkästään tänä vuonna huonokuntoinen tiestö kasvaa 900 kilometrillä, koska tiestön kunnostukseen tulevat määrärahat eivät riitä. Huonokuntoisia teitä on yhteensä Suomessa 5 800 kilometriä. 

Jukka Karjalaisen mukaan Liikennevirasto pyrkii kuitenkin kehittämään ensisijaisesti yhä paikkausaineita, jotta harvaan liikuttuja teitä ei jouduta muuttamaan aina soratieksi. 

– Tällöin tie voi näyttää aikamoiselta tilkkutäkiltä, mutta on kuitenkin ajettava. 

Päällystetyn tien muuttaminen soratieksi on joskus kuitenkin ainoa vaihtoehto. Karjalaisen mukaan harvaan ajettuja, pieniä teitä muutetaan sorateiksi erityisesti Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. 

– Kyllä niitä sorateiksi muuttamisia tapahtuu joka puolella maata. Tietysti vähäliikenteisten teiden painopiste on Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa, jossa se sitten näkyy selvimmin, mutta ihan täällä Etelä-Suomen alueellakin on vähäliikenteisiä teitä. 

Kunnossapito keskittyy pääväyliin

Suomen tiestön huonosta kunnosta on puhuttu pitkään, eikä asvalttiteiden muuttaminen sorateiksi ole uusi asia.

Kokonaispäällystysmäärä on lähtenyt voimakkaaseen laskuun kaikilla tieosuuksilla. Pääosa kunnossapidosta keskittyy yhä suuriin ja vilkkaisiin teihin. 

– Tänä vuonna päällystetään uudestaan 2 600 kilometriä. Kymmenen vuotta sitten lukema oli 4 000 kilometriä, ja vähintään 4 000 kilometriä pitäisi yhä päästä päällystämään vuosittain, Karjalainen kertoo. 

Lue myös:

    Uusimmat