Huippu-urheilun sponsorointi romahtanut

Doping-sotkut ovat vähentäneet rajusti urheilun sponsorointia. Nyt yrityksiä kiinnostaa mm. kulttuuri- ja nuoristotoiminta.

Opetusministeriön laskelmien mukaan lajiliitot ovat menettäneet 16 miljoonaa euroa yritysten tukea vuoden 2001 Lahden doping-skandaalin jälkeen.

Helsingin Sanomien mukaan pudotus on heikentänyt raskaasti liittojen taloutta. Yritykset hakevat nykyisin kohteikseen mieluummin yksittäisiä tapahtumia kuin tiettyjä urheilulajeja. Lajeista jääkiekko on tällä hetkellä yritysten selvä suosikki. Puolet sponsoreista tukee sitä eri muodoissa.

Suuri osa sponsoreista on myös suunnannut tukensa kokonaan muualle, kulttuuri- tai nuorisotoimintaan.

Muihin Pohjoismaihin verrattuna urheilusponsorointi on Suomessa vähäistä. Ruotsissa siihen käytetään nelinkertainen määrä rahaa, ja Tanskassa ja Norjassakin tuplasti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat