Huijausviesti kerää rahaa H&M-tuotemerkin varjolla

Facebookissa on tämän päivän aikana levinnyt suomenkielinen huijausviesti, joka kerää rahaa H&M:n tuotemerkkiä hyväksikäyttämällä. Viestissä annetaan ymmärtää, että H&M arpoo lahjakortteja suosittuihin Jimmy Choo -malliston kenkiin.

Kun arvontaan on osallistunut, puhelimeen tulee tekstiviesti, josta käykin ilmi, että arvontaan osallistunut henkilö onkin tietämättään tilannut maksullisen palvelun puhelimeensa. Maksu on 20 euroa kuukaudessa ja 2 euroa jokaiselta viestiltä.

Tekstiviestissä annetaan myös puhelinnumero, josta palvelun voi lopettaa. Puhelinnumeroa ei ole olemassakaan.

Viestin lähettäneellä yrityksellä on internetissä suomenkieliset sivut, mutta ei mitään yhteystietoja Suomeen. Yritykselle löytyy sähköpostiosoite, mutta lähettämäämme sähköpostiin ei vastattu.

- Me olemme ottaneet yritykseen yhteyttä tänään ja vaatineet heitä poistamaan kaiken, mikä liittyy H&M:iin. Sieltä ei ole otettu meihin vielä yhteyttä, sanoo Maisa Korhonen, H&M:n viestintä- ja markkinointipäällikkö.

Hänen mukaansa nyt ilmi tullut huijaus on ensimmäinen, jossa asiakkailta huijataan Suomessa rahaa H&M:n tuotemerkkiä väärinkäyttämällä. Muitakin huijauksia netissä on ollut, mutta niissä asiakas ei ole menettänyt rahaa. Nämä huijausviestit on myös poistettu netistä välittömästi H&M:n sitä vaadittua.

Älä vastaa viestiin

Jos kohta aiemmat viestit ovatkin olleet asiakkaalle harmitonta kiusaa, uusimmasta koitunee asiakkaalle myös kustannuksia. Uusin huijausviesti leviää Facebookissa edelleen.

- Ellemme kuule yrityksestä mitään, otamme yhteyttä lakimieheemme ja katsomme, mitä voimme tehdä, Korhonen sanoo.

Asiakkaita hän neuvoo olemaan reagoimatta viestiin mitenkään. Sitä ei pidä avata, eikä huijaus-arvontaan pidä osallistua.

- Suomen H&M:llä ei ole viestin kanssa mitään tekemistä. Kiitän asiakkaita siitä, että he ilmoittivat viestistä meille niin nopeasti, Korhonen sanoo.

Palvelun saa Zemgon nettisivuilla olevien ohjeiden mukaan ilmeisesti peruttua lähettämällä viestin STOP numeroon 17212.

Kuluttajaviranomaiset kehottavat asiakasta aktiivisuuteen. Palvelu pitää välittömästi yrittää lopettaa, ja sen jälkeen kannattaa reklamoida, mikäli kuluttajaa yritetään laskuttaa palvelusta.

Zemgo on Kuluttajavirastolle jo tuttu yritys.

- Olemme tavanneet yrityksen edustajia alkuvuodesta ja yritys on luvannut hyvittää kaikki asiakkaille perusteettomaksi koetut kulut, sanoo lakimies Hertta Hartikainen Kuluttajavirastosta.

Mikäli asiakkaalle koituu kuluja, hänen kannattaa tehdä valitus sekä omalle puhelinoperaattorille että Zemgo-yritykselle. Reklamaatiolomake löytyy Kuluttajaviraston sivuilta.

Lue myös:

    Uusimmat