Huijarit kasvava riesa verkkokaupassa

Maksunvälitystä tarjoavien huijariyhtiöiden määrä verkkokaupassa on lisääntynyt. Erityisen varuillaan kuluttaja saa olla ostaessaan käytettyä autoa.

Luotettavina esiintyvät huijariyritykset ovat kasvava riesa rajat ylittävässä verkkokaupassa. Petokset ovat yleistyneet etenkin käytettyjen autojen kaupoissa.

Verkkokaupan ongelmia selvittänyt Euroopan kuluttajakeskus sai viime vuonna käsiteltäväkseen runsaasti enemmän valituksia kuin vuotta aiemmin. Kaikkiaan valituksia käsiteltiin yli sata. Ruotsalaiset valittivat eniten, suomalaiset puolestaan neljänneksi eniten.

Maksunvälityshuijaukset yleistyneet

Tyypillisimpiä verkkokaupan pulmia ovat tilanteet, joissa asiakas ei koskaan saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta. Usein kyse on siitä, ettei myyjällä ole tilattua tuotetta varastossa.

Kuluttajakeskuksen mukaan yleistymässä ovat kuitenkin maksunvälitystä tarjoavat huijariyhtiöt, jotka ovat ilmoittaneet ominaan laillisesti toimivien maksunvälitysyhtiöiden tietoja ja esiintyneet niiden edustajina. Kuluttajat luulevat olevansa tekemisissä hyvämaineisen yhtiön kanssa, mutta tilattu tuote ei koskaan saavu perille eikä välittäjään saa enää jälkeenpäin yhteyttä.

Oikein toimiessaan maksunvälittäjän käyttö tuo lisäsuojaa niin myyjälle kuin ostajallekin. Maksunvälittäjä toimii kaupanteossa ikään kuin ulkopuolisena luottohenkilönä, jolle ostaja ensin maksaa ostoksensa. Välittäjä siirtää maksun myyjälle vasta sitten, kun ostaja on hyväksynyt tuotteen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat