Hornetin suistumisen syynä ilmeisesti laskutelinevika

Hornet suistui eilisiltana ulos kiitoradalta ja päätyi nurmikolle noin 30 metrin päähän päällystetyltä kiitotieltä. Koneen korjauskustannuksia ei vielä tiedetä.

Laskutelineeseen tulleen teknisen vian epäillään aiheuttaneen Karjalan lennoston Hornet-hävittäjän suistumisen kiitoradalta eilisiltana Karjalan lennostossa Rissalassa. Tutkijalautakunta aloitti työnsä tänään.

Lautakunnan puheenjohtajan, majuri Heikki Kumpulaisen mukaan koneen vasen päälaskuteline lukkiutui heti laskeutumisen alkuvaiheessa.

- Rengasjälkien perusteella toinen pääteline oli lukossa koko laskukiidon ajan, mikä kampesi konetta. Lentäjä sai kuitenkin pidettyä koneen kiitotiellä lähes kilometrin matkan. Lopussa vauhdin hidastuttua lukkiutuneen renkaan kasvanut kitkavaikutus käänsi sitten ilmeisesti koneen, kertoi Kumpulainen keskiviikkona.

Karjalan lennoston yölentoharjoituksiin osallistunut Hornet suistui illalla kello kahdeksan jälkeen ulos kiitoradalta ja päätyi nurmikolle noin 30 metrin päähän päällystetyltä kiitotieltä. Ohjaaja selvisi vammoitta. Kuopion lentoaseman myöhäisillan lennot jouduttiin perumaan tapauksen tutkinnan vuoksi.

Kiitoradalla on pituutta 2,8 kilometriä. Eilisiltana se oli hyvässä kunnossa.

- Normaalijarrutuksella laskeutumismatka on yleensä puolitoista kilometriä. Suistumishetkellä vauhti ei ilmeisestikään ollut enää kovin suuri.

Kumpulaisen mukaan koneen korjauskustannuksia ei vielä tiedetä. Laskutelineiden lisäksi korjausta vaatii myös koneen oikea siipi, jonka kärki kosketti maata.

Kumpulaisen mukaan vastaavantyyppisiä laskutelinevikoja on sattunut Horneteille vain muutama reilun kymmenen vuoden aikana. Koskaan ennen kone ei ole kuitenkaan tiettävästi suistunut ulos kiitotieltä.

Tutkijalautakunnan loppuraportti valmistunee kevättalvella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat