Hornetien 'läheltäpiti' lennonjohdon virhe

Kuopion lähestymislennonjohdon tutkajohtajan arviointivirhe johti siihen, että presidentti Martti Ahtisaarta ja hänen seuruettaan kuljettanut Learjet-suihkukone ja Hornet-hävittäjät ajautuivat liian lähelle toisiaan Kuopion lentoaseman ilmatilassa viikko sitten. Arviointivirhe johtui liikennetilanteen nopeasta muuttumisesta ilmassa.

Väliraportti Ahtisaarta ja hänen seuruettaan kuljettaneen Learjet-suihkukoneen sekä Hornetien lentoradoista julkistettiin tänään. Raportista selviää, että koneiden sivuttaisetäisyys oli yhdessä vaiheessa vain noin 1 380 metriä. Määräysten mukaan sivuttaissuunnassa etäisyyttä on oltava viisi ja puoli kilometriä. Korkeuseroa koneilla oli ainoastaan viitisenkymmentä metriä, kun sitä olisi pitänyt olla 300 metriä.

Tutkijat kuulivat Learjetin ja kahden Hornetin ohjaajia sekä Kuopion ja Tampereen lennonjohtajia. Myös tapahtuman aikaiset tutka- ja radioliikennetallenteet tutkittiin.

Hornetit 50 metriä Learjetin yläpuolella

Raportista selviää, että koneiden sivuttaisetäisyys oli ohitushetkellä vain noin 1 380 metriä. Hornetit olivat ainoastaan viitisenkymmentä metriä Learjetin yläpuolella ohitustilanteessa. Määräysten mukaan sivuttaissuunnassa väliä on oltava viisi ja puoli kilometriä. Korkeuseroa olisi pitänyt olla 300 metriä. Hornetit ohittivat Learjetin risteävillä lentoradoilla noin kahden kilometrin korkeudessa.

Ahtisaaren kone ilmoittautui Kuopion lähestymislennonjohtajalle sotilaslennonjohtoalueen rajalta. Jostain syystä tutkalennonjohtaja ei saanut sen lentosuunnitelmaa, joten ilmoitus yllätti lennonjohdon.

Hornetien harjoituslennot lennonjohto ohjasi koilliseen. Hävittäjät halusivat paikallislentosuunnitelman mukaan samalle alueelle lennolla olleiden Hawkien kanssa. Tutkalennonjohtaja ei aluksi huomioinut Hornetien pyyntöä, mutta suostui siihen myöhemmin. Tämän vuoksi Learjetin ja Hornetien radat menivät ristiin. Lennonjohtaja arvioi hävittäjien ehtivän harjoitusalueelle vaaraa aiheuttamatta.

Taajuusero radioliikenteessä aiheutti ongelmia

Tutkalennonjohtaja havaitsi, että lentojen porrastuksen minimietäisyydet ovat vaarassa alittua. Hän käski koneiden säilyttää lentokorkeutensa ensin vain Hornetien radiotaajuudella. Taajuuseron johdosta ne säilyttivät korkeutensa, mutta Learjet jatkoi liukuaan selvityskorkeuteensa läpäisten hävittäjien lentokorkeuden.

Presidentille esiteltiin väliraportti tänään. Hänelle kerrottiin tilanteesta, kun kone oli laskeutunut Kuopion lentoasemalle. Vaaratilanteen tutkinta jatkuu. Lopullinen tutkintaraportti valmistuu muutaman kuukauden kuluttua.


Lue myös:

    Uusimmat