Hollywood ryntää nyt ulkomaille

Hollywood tahkoaa rahansa yhä enemmän ulkomaisilta markkinoilta eli Pohjois-Amerikan ulkopuolelta. Yhdysvaltain ja Kanadan osuus Unelmakaupungin elokuvien tuotosta ei ole koskaan aiemmin ollut niin pieni kuin nyt.

Viime vuonna Hollywood-filmien lipunmyynti kipusi ulkomailla tasan kaksinkertaiseksi kotimarkkinoihin verrattuna: Pohjois-Amerikasta saatiin 10,6 miljardin dollarin (7,4 mrd. euron) tulot, mutta ulkomailta rohmuttiin 21,2 miljardia dollaria.

Lopputulos, 31,8 miljardia dollaria, on Hollywoodin tähänastinen ennätystuotto.

-Ulkomaiden lipputulojen merkitys alkoi kasvaa filmialalla jo 1980-luvun lopulla. Hollywoodin oli kuitenkin hankalaa vaihtaa ajattelutapaa. Meille on vaikeaa oppia uusia sääntöjä, kommentoi tuottaja Jeff Kleeman.

Etulinjassa supersankarit

Nyt Kalifornian filmintekijät kuitenkin ottavat ulkomaiden markkinat huomioon elokuvien teemojen ja tyylilajien valinnassa. On havaittu, että supersankarifilmit ja kolmiulotteiset elokuvat menestyvät parhaiten Pohjois-Amerikan ulkopuolella.

Hollywood tuntuukin nykyisin etsivän yhä uusia supersankareita sarjakuvista suorastaan kissojen ja koirien kanssa.

-Ulkomaiset markkinat ovat elokuvabisneksen ainoa alue, joka kasvaa tällä hetkellä. Sen sijaan esimerkiksi digitalisoitumisen hyöty ei ole ollut niin suuri kuin toivoimme, vertaa Hyde Park Entertainment -firman toimitusjohtaja Ashok Amritraj.

Osa tuoreista suuren budjetin elokuvista on jäänyt Yhdysvalloissa jopa alle tuotto-odotusten. Suuri menestys muualla maailmassa on kuitenkin nostanut rahasammoiksi esimerkiksi filmit Kung Fu Panda 2 ja Pirates of The Caribbean: Vierailla vesillä.

Leffa-alan sikariportaissa hierotaan kämmeniä tyytyväisenä, kun kolme elokuvaa on yltänyt tai yltämässä tänä kesänä miljardin dollarin tuottoon. Rajan ylittivät jo viimeinen Harry Potter -filmi sekä scifi-rymistely Transformers: Kuun pimeä puoli, ja perässä seuraa Pirates of The Caribbean.

Viime kesänä miljardirajan ylitti vain Toy Story 3.

Juuri nyt Hollywood seuraa herkeämättä, miten hyvin supersankari Green Lantern houkuttelee väkeä ulkomailla.

Kasvun takana uusi keskiluokka

Miksi elokuvayleisöjen määrät kehittyvät eri suuntiin Pohjois-Amerikassa ja muualla? Hollywood on saanut asiaan selityksiä sosiologeilta.

Suuri määrä ihmisiä on nousemassa keskiluokkaan monilla alueilla, ennen muuta Etelä-Amerikassa.

-Brasiliassa 80 miljoonaa ihmistä nousee keskiluokkaan muutaman lähivuoden aikana, painottaa MGM:n johtoon aiemmin kuulunut Harry Sloan.

Hollywood onkin ottanut lusikan kauniiseen käteen: nyt halutaan varmistaa, että suurelokuvat soveltuvat ulkomaiden kulttuurisiin normeihin.

Hyvä esimerkki tästä on se, että leffa Captain America: The First Avenger sai Venäjällä ja Etelä-Koreassa lyhennetyn nimen The First Avenger. Näin Hollywood pyrki välttämään vaikutelmaa liiasta isänmaallisuudesta.

Suomen osalta ei näytetä pelkäävän patrioottista vaikutelmaa, sillä meillä Captain America -filmi saapuu valkokankaille alkuperäisellä nimellään.

Niin hyvältä kuin ulkomaiden elokuvamarkkinat näyttävätkin, yksi alue on Hollywoodille jatkuva turhautumisen aihe. Kiinan jättimäiset yleisöt jäävät tavoittamatta, koska Kiina rajoittaa yhä tiukasti maahan otettavien ulkomaisten elokuvien määrää.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat