HKL valmistajan kanssa riidassa raitiovaunuista

HKL vaatii viime vuosikymmenellä hankittujen 40 raitiovaunun palauttamista tai hinnanalennusta. VTT:n alustavien testien mukaan vaunujen korien käyttöaika on maksimissaan kuusi vuotta, kun sopimuksessa on sovittu 40 vuodesta.

HKL on ajautunut riitaan rautatiekalustoa valmistavan Bombardierin kanssa reistailevista matalalattiaraitiovaunuista. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen toimitusjohtaja Matti Lahdenranta odottaa tänään alkaneista sopimusneuvotteluista pitkäkestoisia.

HKL vaatii viime vuosikymmenellä hankittujen 40 raitiovaunun palauttamista tai hinnanalennusta. Lahdenrannan mukaan raitiovaunujen käytössä on ilmennyt kasapäin ongelmia, eikä niiden luotettavuus ole lähimainkaan sovitun mukainen.

- Kyllä neuvotteluissa varmasti pidempään kuin muutama kuukausi menee. Juristit tulevat asialle, ellei sopimusta pureta yhteisellä päätöksellä, Lahdenranta ilmoitti.

STT ei tavoittanut tänään Bombardier Transportation Finlandin toimitusjohtajaa Kenneth Granholmia kommentoimaan asiaa.

Tälläkin hetkellä korjattavana on yli neljännes HKL:n hankkimista matalalattiaraitiovaunuista. Ne hankittiin Saksasta kahdessa 20 vaunun erässä noin 78 miljoonan euron hintaan. Ensimmäiset matalalattiaraitiovaunut otettiin käyttöön vuonna 1999.

- Optio toisesta erästä käytettiin ennen kuin yhtäkään vaunua oli saatu liikenteeseen. Vaunut on kokonaan maksettu, mutta emme ole puutteiden vuoksi hyväksynyt kauppaa lopullisesti, Lahdenranta selvitti.

Valtion teknillinen tutkimuskeskus (VTT) tutkii kuluvana vuonna HKL:n toimeksiannosta raitiovaunujen kestävyyttä. Alustavien tulosten mukaan vaunujen korien käyttöaika on maksimissaan kuusi vuotta, kun sopimuksessa on sovittu 40 vuodesta.

- Mittausten perusteella kestoikäarvio on rungon kriittisissä kohdissa vain murto-osan suunnitellusta, vahvistaa VTT:n asiakaspäällikkö Pekka Koskinen.

Asiasta kertoivat tänään Helsingin Sanomat ja Uutislehti 100.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat