HKL kaavailee metroa Sipooseen viimeistään 2017

Metrohanke on mahdollinen siinä tapauksessa, ettei korkein hallinto-oikeus kumoa päätöstä Sipoon alueiden liittämisestä osaksi Helsinkiä.

Metroverkko on yli kaksinkertaistumassa nykyisestä seuraavan parin vuosikymmenen sisällä HKL:n suunnitelmissa. Metro on laajenemassa 2030-luvulle mennessä lähes asema vuodessa -tahtia miltei joka suuntaan.

HKL kaavailee jo metron jatkamista Sipooseen viimeistään vuonna 2017. HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskosken mukaan linjaa voitaisiin jatkaa Mellunmäen haarasta Vantaan kautta Sipooseen enintään neljällä asemalla siten, että rata kulkisi pääosin maan päällä.

- Kustannuksia on vaikea arvioida, koska ne riippuvat paljon maankäyttöratkaisuista, mutta puhutaan kolminumeroisesta miljoonamäärästä, Lehmuskoski kertoo.

Lehmuskoski näkee, että Sipoon joukkoliikenneratkaisu riippuu pitkälti korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä. Sipoon kunta valittaa KHO:hon valtioneuvoston päätöksestä luovuttaa noin 30 neliökilometrin alue Sipoosta Helsinkiin.

Metroverkon kehitys pääkaupunkiseudulla

- Sipoo on erillishanke. Resurssit löytyy sitten, kun päätös on olemassa. Tavallaan muut hankkeet siirtyvät odottamaan ja keskitytään siihen, että Sipoon valmistelu saadaan kunnolla vauhtiin.

Ennen Sipoota edessä on länsimetron rakentamisen aloittaminen Ruoholahdesta Matinkylään aikaisintaan vuonna 2009 ja valmistuminen aikaisintaan 2012. Sittemmin metron on määrä laajentua vieläkin länteen, kun toisen vaiheen rakentaminen Kivenlahteen aloitetaan.

"Jos ei Sipoo, niin Töölö sitten"

Sipoon-metron lähtölaukauksen jälkeen tai hankkeen kaaduttua HKL kiinnittää katseensa Töölön-metroon, jonka on suunniteltu kulkevan Kampista Pasilaan. Se on ensimmäinen vaihe uudesta toisesta metrolinjasta, jota aiotaan jatkaa pohjoiseen yhtenä haarana Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä toisena haarana Viikkiin.

HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto KSV laativat parhaillaan Töölön-metron alustavaa yleissuunnitelmaa, joka valmistuu tänä vuonna.

- Olettaisin, että ensin tehdään Sipoo ja sitten Töölön-metro. Jos jostain syystä Sipoon-yhteys ei toteutuisi, niin siinä tapauksessa Töölön-metro olisi mahdollinen 2010-luvun loppupuolella, Lehmuskoski muotoilee.

HKL ja KSV jatkavat ensi vuonna yhdessä alustavaa yleissuunnittelua Pasilasta Maunulan suuntaan lentokentälle. Sen jälkeen suunnitellaan Pasila-Viikki.

Toista metrolinjaa on kaavailtu jatkettavan Kampista Laajasaloon sekä mahdollisesti myös Santahaminaan. Toistaiseksi hanke on kuitenkin vielä haikailun tasolla, koska Laajasalon joukkoliikennejärjestelmän ratkaisu tuodaan marraskuussa Helsingin kaupunkisuunnittelulautakuntaan ja joukkoliikennelautakuntaan.

Metro lentoasemalle vasta vuonna 2025

Suunnitelmat tuntuvat kaukaisilta, kun ajattelee, että metroyhteys lentoasemalle voisi valmistua aikaisintaan arviolta vuoden 2025 tienoilla.

- Hankepäätöstä ei ole. Niin kauan kun sitä ei ole, niin hanke voi ainakin teoriassa kaatua. Hyvin vahva sitoutuminen lentoaseman hankkeeseen kuitenkin on, Lehmuskoski kuvailee.

- Kehärata on hidas yhteys. Matka-ajaltaan se on hitaampi kuin nykyinen bussiyhteys.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat