Hirvonen ja Latvala hakevat kunnianpalautusta

Jari-Matti Latvala ja Mikko Hirvonen taistelevat Ruotsin MM-rallin voitosta.
Jari-Matti Latvala ja Mikko Hirvonen Ruotsin MM-rallissa.
Julkaistu 01.08.2012 13:30(Päivitetty 01.08.2012 13:31)

Viime vuosi oli vain pieni työtapaturma. Suomen MM-rallin voitto lipsahti viime kesänä ranskalaisvirtuoosi Sebastien Loebille, mutta tänä suvena tilanne korjataan. Tätä mieltä ovat Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala.

Hirvonen voitti kotikilpailunsa vuonna 2009, mutta kaksi viimeistä yritystä Jyväskylässä ovat menneet pieleen ulosajojen takia. Olkoonkin, että ulosajoihin vaikuttivat Hirvosen mukaan auton tekniset viat.

Tänä vuonna Hirvonen ajaa ensimmäisen kerran Suomen MM-rallissa Citroenilla. Asetelma on sikäli mielenkiintoinen, että hänen tallitoverinaan kaasuttaa Citroenin kiistaton ykkösmies, kohti yhdeksättä peräkkäistä maailmanmestaruuttaan ajava Loeb.

Loeb on todennut laskevansa itsensä pois torstaina alkavan kisan voittotaistosta, mutta kyse lienee henkisestä sodankäynnistä.

– Loeb on tainnut sanoa tuohon tapaan ennen jokaista starttiaan Jyväskylässä, mutta kuinkas on sitten käynytkään? Siellä se on vetänyt aivan tosissaan ja voittanutkin kaksi kertaa, Hirvonen muistuttaa.

Tallimääräystä tuskin kuullaan

Loeb on Citroenin kultakimpale, ja marssijärjestys ranskalaistallissa on tullut tälläkin kaudella selväksi. Esimerkiksi Argentiinan rallissa Hirvoselta estettiin tallimääräyksellä voiton tavoittelu, kun Loebin ja Hirvosen taistelu kärjessä vaaransi Citroen-pomojen mielestä merkin kaksoisvoiton.

Citroenilta on kuitenkin annettu ymmärtää, ettei Suomessa tallimääräystä tulisi. Argentiinassa Hirvonen nieli tallimääräyksen hyvin palkatun ammattimiehen tavoin, mutta kotikilpailussa sellaisen kuunteleminen olisi varmaankin yhtä ikävää kuin koivunoksien pauke ulosajossa.

– Tiimi on sanonut, ettei mitään määräyksiä tule. Enkä usko, että mihinkään tallipeleihin olisi täällä edes mahdollisuutta. Tämä on niin kovavauhtinen kilpailu, että kärkiukot menevät yleensä tiukassa nipussa. Ei määräystä voi sellaisessa tilanteessa edes antaa, Hirvonen toteaa.

– Kaikki vaikuttaa hyvältä auton suhteen ja muutenkin. Avaimet voittoon ovat omissa käsissä, Hirvonen kertoo.

Latvala valmistautunut erittäin huolellisesti

Jari-Matti Latvalan paineensieto- ja keskittymiskyvystä on riittänyt vuosien varrella jutunjuurta penkkiurheilijoiden saunailtoihin. Vuonna 2010 Jyväskylässä tapahtui kuitenkin niin, että Latvala selätti paineet ja ajoi mestarillisesti voittoon. Tämän tempun Ford-kuljettaja pyrkii toistaamaan tänä vuonna.

– Suomessa kun ollaan, niin totta kai voittoa tavoittelen.

Latvala on valmistautunut tämän vuoden kisaan erittäin huolellisesti. Ennen rallia ajetut testit sujuivat Latvalalta hyvin, ja hän on pyrkinyt minimoimaan ulkoiset häiriötekijät.

– Viime vuonna auto ei ollut kisassa mieleinen, mutta sain sen tämänkertaisissa testeissä tasapainoiseksi.

– Olen myös pyrkinyt keskittymään nuotin tekemiseen tosi huolellisesti. Puhelinta olen pitänyt kiinni tiettyinä aikoina ja välttänyt siten ylimääräistä hässäkkää. Lisäksi olen seurannut median kirjoittelua selvästi vähemmän kuin aiemmin, Latvala kertoo.