Hinta ja pitkät ajot jarruttavat sähköautokauppaa

Suomessa sähköautojen kauppa on lähtenyt nihkeästi liikkeelle toisin kuin monessa naapurimaassa. Autoliitto selittää tilannetta hinnalla ja pitkillä ajomatkoilla.

Sähköautot ovat toistaiseksi harvinainen näky suomalaisilla teillä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan syitä ovat sekä sähköauton kalleus että suomalaisten tapa käyttää autoa. 

– Yleensähän sähköauto on niin sanottu cityauto, jolla ajellaan kaupunkialueella, jossa matkat ovat lyhyempiä, mutta meillä Suomessa autonkäyttökulttuuriin liittyy mökillä käynti ja muut. Meillä tarvitaan myös pidempää suorituskykyä. Siihen sähköauto ei välttämättä sovellu niin hyvin., Nieminen selittää.

"Hybridi hyvä Suomessa"

Nieminen uskookin, että suomalaiseen autokulttuuriin istuisi hyvin hybridi.

– Meille sopisi plugin hybridi eli auto, joka pystyy käyttämään tarvittaessa muutakin kuin pelkkää sähköä, mutta jossa lyhyelle matkalle voidaan ladata pelkkää sähköä.

Niemisen mukaan sähköautojen haasteena on Suomessa myös kylmä ilmasto.

– Vaikka nyt on ollut vaihteeksi lauha talvi, niin kyllähän meidän olosuhteemme voivat olla aika tiukat talvella. Silloin sähköautojen suorituskyky putoaa merkittävästi, Nieminen perustelee.

Lisäksi Suomesta puuttuu kattava sähköautoiluun liittyvä infrastruktuuri.

– Monissa muissa maissa on rakennettu aika tiukkaan pikalatauspistokkeita. Näitä mahdollisuuksia meillä ei vielä niin laajasti ole.

Sähköauton hankintahinta on kallis verrattuna tavalliseen bensa-autoon, mutta sen ajokustannukset ovat selvästi pienemmät. Tämä etumatka on tosin Niemisen mukaan kaventumassa. 

– Myöskin muissa moottoritekniikoissa polttoaineen kulutus on merkittävästi alentunut ja sitä kautta niiden kilpailukyky on parantunut, Nieminen pohtii.

Trafin virallisen tilaston mukaan Suomessa oli tammikuun 2013 lopussa 251 kappaletta sähköautoja ja ladattavia hybridejä. Esimerkiksi Norjassa sähköautoja pitkälle toistakymmentätuhatta.

Lue myös:

    Uusimmat