Henkilöstö kritisoi ympäristöhallinnon uudistusta

Vuonna 2010 tehty aluehallintouudistus vähensi henkilöstön mielestä ympäristöhallinnon mahdollisuuksia tehokkaaseen ja vaikuttavaan toimintaan, kertoo tuore väitös.  

Henkilöstö on tutkimuksen mukaan ollut tyytymätön uudistukseen. Muutoksen suunnittelussa, etukäteen tehdyissä vaikutusarvioinneissa ja johtamisessa on nähty puutteita.  

Myös ympäristöhallinnon ohjauksen muuttumista kritisoidaan, selviää Susanna Järven väitöksestä. Ohjaavien ministeriöiden määrä lisääntyi ja ohjausjärjestelmät muuttuivat.  

Osa henkilöstöstä on kokenut, että työ- ja elinkeinoministeriö ei ymmärrä ympäristöasioiden luonnetta eikä ministeriön toimintakulttuuri sovi ympäristöasioiden hoitoon. Lisäksi valitettiin byrokratian lisääntymisestä ja siitä, että kerralla tuli paljon uusia ohjeita.

- Käytännön ongelmia on esiintynyt. Esimerkiksi matkustamisesta annettiin monia ohjeita, ja henkilöstöltä on mennyt paljon aikaa hallinnollisiin asioihin kuten matkasuunnitelmien tekemiseen. Ympäristöhallinnon työhän on pitkälti matkustamista. Työntekijät toivovat, että matkamääräysten tekemistä helpotetaan, Järvi kertoo. 

Valvonta ja luvat eri paikkoihin

Aluehallintouudistuksessa ympäristökeskusten toiminta hajautettiin kahteen uuteen organisaatioon. Ympäristövalvonta sijoitettiin ely-keskukseen ja ympäristöluvat aluehallintovirastoon.

-  Varsinkin ely-keskuksissa koettiin, että lupa- ja valvontatehtävien eriyttäminen haittasi työntekoa ja monimutkaisti lupapäätösten tulkintaa.  

 

 

Järven mukaan uudistuksissa pitäisi ottaa huomioon ympäristötehtävien erityispiirteet. Hän tarkoittaa tutkimuksessaan erityispiirteillä esimerkiksi sitä, että ympäristöön kohdistuva sääntely ei tunne omistuksellisia tai hallinnollisia rajoja.   

- Ympäristössä tapahtuvat vaikutukset ilmenevät ja leviävät huolimatta ihmisen määräämistä olosuhteista.  

Väitös tarkastetaan 11. huhtikuuta Tampereen yliopistossa.  

Lue myös:

    Uusimmat