Henkilökunnan lisääminen ei yksin auta hätäkeskusten työkuormaa

Hätäkeskuksia työllistävät usein myös kiireettömät kyselyt sekä tahattomat taskunpohjapuhelut.

Henkilöstön lisääminen ei ole ainut keino, jolla hätäkeskusten työkuormitusta aiotaan purkaa. Apua on haetaan tulossa myös yhtenäistämällä työtapoja ja toiminnan järkeistämisellä.

Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori myöntää, ettei hätäkeskusten nykyinen henkilöstömäärä ole mitoitukseltaan riittävä.

- 10-15 vuotta sitten tehdyt arviot eivät enää nykyisellä puhelinkäyttäytymisellä päde, hän arvioi tänään tiedotustilaisuudessa. Se liittyi sisäministeri Anne Holmlundin (kok) hätäkeskuslaitokseen tutustumiseen.

Ministeri painotti, että laitoksen tärkein tehtävä on turvata, että jokaiseen hätäpuheluun vastataan ja kansalaisten turvallisuus säilyy.

- Silti neljän miljoonan vastaanotetun puhelun joukossa olevat 751 000 soittoa, jotka eivät olekaan hätäpuheluita, hämmästyttävät määrällään. Ne pitäisi pystyä ohjaamaan muualle, Holmlund totesi.

Ihmiset soittavat nykyään 112:een kiireettömiä kyselyitä. Osa soitoista on tahattomia taskunpohjapuheluita.

Ministeri uskoo, että kevään kehyspäätöksiä tehtäessä hätäkeskuksillekin on tulossa lisärahoitusta. Nykyisestä järjestelmästä laaditaan parhaillaan selontekoa, joka etenee eduskunnan käsittelyyn joulukuun alussa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat