Helsinki-Vantaan selviäminen lumesta kiinnostaa jo ulkomaillakin

Euroopassa ollaan nyt kiinnostuneita siitä, miten kummassa Helsingin lentokenttä selviää jokavuotisista lumimyräköistä. BBC:n verkkosivuilla ihmetellään sitä, miten kentällä oli viime vuonna 188 senttiä lunta, mutta silti sitä ei tarvinnut kertaakaan sulkea. Helsinki-Vantaa on suljettu lumen takia viimeksi vuonna 2003 ja silloinkin vain puoleksi tunniksi.

Artikkelissa kummastellaan sitä, että tänä talvena lennot ovat nousseet ja laskeneet normaaliin tapaan, vaikka pakkasta on riittänyt ja lunta satanut kymmeniä senttejä.

Aiheesta haastatellaan lentokentän tiedottajaa, joka paljastaa onnistumisen taustalta kolme asiaa: välineistön, ylimääräisen talvihenkilökunnan ja kolme kiitorataa. Kun yhtä kiitorataa putsataan lumesta, kaksi muuta on käytössä.

- Lisäksi lentokentällä on erilaisia ajoneuvoja käytössä peräti 250. Viime talvena lunta ja kärrättiin 7 000 rekkalastillista pois kiitoradoilta ja rullausalueelta, kertoo tiedottaja.

Pakkanen ei hetkauta henkilökuntaa

Artikkelissa kerrotaan, kuinka Helsingissä lämpötila voi laskea jopa 25:een pakkasasteeseen, mutta silti lentokentällä ei olla huolestuneita. Tiedottajan mukaan nolla-asteinen sää on nimittäin jäätymisen kannalta paljon pahempi kuin pakkanen.

- Kun mittari on nollassa, on kosteaa ja jäätä muodostuu helposti. Meidän täytyy tietenkin ottaa jää pois ja siinä käytämme metallisia harjoja tai jos tarvetta otamme kemikaalit käyttöön.

Tätä varten lentokentälle hälytetään kymmenittäin ylimääräistä henkilökuntaa.

BBC:n artikkeli päättyy pohdintaan, jonka mukaan valtavalla Heathrown lentokentällä haasteetkin ovat luonnollisesti suuremmat kuin pienellä Helsinki-Vantaalla. Jään ja lumen kanssa toimimisen periaatteet lienevät kuitenkin samat kentän koosta riippumatta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat