Helsinki-Vantaan ruuhkiin helpotusta vasta ensi vuonna

Helsinki-Vantaan lentokentän uusimmasta kiitotiestä saadaan täysi hyöty vasta vuoden kuluttua. Osa lentoyhtiöistä katsoo, että kentän ruuhkat haittaavat niiden liiketoimintaa.

Helsinki-Vantaan lentokentän liikennettä rajoitetaan ruuhkahuippuina vielä ainakin vuoden ajan. Kaikkia kolmea kiitorataa ei voida käyttää täydellä teholla ennen kuin vuonna 2005, jolloin uusi lennonjohtomenetelmä saadaan käyttöön. Osa lentoyhtiöistä katsoo, että tilanne haittaa niiden liiketoimintaa.

Iltapäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla riitti vilskettä. Nousuja ja laskuja tehtiin tunnin aikana yli 70. Ruuhkaa oli niin ilmassa kuin asemalla, ja tilanne toistuu päivittäin.

Vaikka kolmoskiitotie ja terminaalien laajennukset ovat lisänneet kentän kapasiteetin 15:een miljoonaan matkaajaan vuodessa, ei ole osattu ennakoida, että lennot keskittyvät enevässä määrin ruuhkahuippuihin. Iltapäivisin lentoliikennettä joudutaan jo rajoittamaan.

- Satunnaisesti joudutaan rajoittamaan, säätelemään siten että liikennevirta Vantaalle on tasaisempi, Ilmailulaitoksen lennonvarmistusosaston apulaisosastopäällikkö Matts-Anders Nyberg vahvistaa.

- Pääsääntöisesti tehdään niin, että koneet päästetään liikkeelle eri puolilta Eurooppaa ja Suomea. Säätely tapahtuu tässä pääkaupunkiseudun ympärillä.

Tilanne on johtanut siihen, ettei uusia liikennöintiaikoja anneta ruuhkatunneille. Viime talvisetkin ovat joillain yhtiöillä vaakalaudalla, ja esimerkiksi lentoyhtiö Blue1 katsoo että tilanne haittaa yhtiön liiketoimintaa.

Parannusta ei kuitenkaan ole näköpiirissä vielä vuoteen. Kolmos- ja kakkoskiitotien yhtaikaiset laskeutumiset ovat todellisuutta aikaisintaan silloin.

- Se tuo mukanaan uudet lennonjohtomenetelmät tänne Vantaalle. Tekniikkaa modifioidaan hieman, ja ennen kuin ehdimme kaiken tämän tehdä yhdessä yhtiöiden kanssa ja kouluttaa henkilökuntaa, siihen menee vajaa vuosi, Nyberg sanoo.

Ensi syksynä kentältä voi tunnissa nousta ja laskea ainakin yhdeksänkymmentä konettan 76:n sijaan. Vuosi on melkoinen haaste lähtöselvitykselle, jossa juuri ollaan selvitty viime kesän pitkistä jonotusajoista.

- Yhdessä ilmailulaitoksen kanssa me suunnittelemme tämän lähtöselvityshallin uutta rakennetta, jotta sinne on mahdollisuus lisätä automaatteja, ohjata matkustajavirtoja eri tavalla, Northport Oy:n toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo.

Käytännössä ihmisiä ohjataan hoitamaan lähtöselvityksensä mahdollisimman usein automaateilla, netissä tai kännykällä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat