Helsinki-Vantaan lentoturvallisuudessa puutteita

Helsinki-Vantaan lennonvarmistusjärjestelmässä on havaittu vakavia puutteita. Viime syksynä lentokentän läheisyydessä tapahtui kaksi läheltä piti -tapausta.

Molemmat vaaratilanteet syntyivät siitä, että kaksi eri suunnista tullutta konetta joutui liian lähelle toisiaan. Kummassakin tilanteessa syynä oli inhimillinen erehdys. Näiden tapausten pohjalta aloitettiin tutkimukset, ja tulosten mukaan lennonvarmistusjärjestelmää on muutettava niin, ettei yhteenkään vaaratilanteeseen jouduta inhimillisen syyn vuoksi.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintalautakunta on kartoittanut Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdon riskialttiita toimintatapoja. Lautakunta esittää muun muassa Helsingin lähestymislennonjohdon ja Tampereen aluelennonjohdon välisen yhteistyön tehostamista.

Lennonjohdon päällikkö: Puutteita jo korjattu

Helsinki-Vantaan lennonjohdon päällikkö Markku Jysken mukaan onnettomuustutkintakeskuksen raportti on asiallinen, mutta aseman lennonjohto on jo ehtinyt korjata monet siinä mainitut puutteet.

-Me emme jää yleensä raporttia odottelemaan, vaan teemme omia johtopäätöksiä sattuneesta tapauksesta. Näin teemme vaikka kyseessä ei olisi edes vakava tapaus, Jyske huomauttaa.

Jysken mukaan Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdon ja Tampereen aluelennonjohdon välinen ilmatila jaetaan uudelleen lentoturvallisuuden parantamiseksi. Helsinki-Vantaan lähestymisalue pienenee joiltakin osin ja tietyt sen tehtävät siirtyvät aluelennonjohdolle.
-Uudistusta on jo ajettu simulaattorissa aika paljon, mutta laiteasennusten vuoksi sen toteuttaminen siirtyy ensi kevääseen.

-Meillä on tarkoitus järjestää alkuvuonna henkilöstölle ilmatilakoulutus, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ilmatilan uusjako on tervetullut muutos, mutta se teettää töitä lennonjohdolla. Vanhasta pois oppiminen on aika työlästä, kertoo Jyske. Muutos koskee noin 150 lennonjohtajaa.
(MTV3/STT)


Lue myös:

    Uusimmat