Helsinki-Vantaan kolmas kiitotie käyttöön

Helsinki-Vantaan lentokentän kolmas kiitotie otettiin käyttöön tänään. Kiitotien rakentaminen kesti lähes kuusi vuotta ja tuli maksamaan 107 miljoonaa euroa. Kolmatta kiitotietä voidaan kuitenkin hyödyntää täysimääräisesti vasta kun terminaalitilaa on rakennettu lisää.

Valtion lentobonusten valvonta löyhää

Uuden kiitotien ensimmäinen lento koettiin kun Finnairin MD-11 lähti iltapäivällä kohti New Yorkia. Lähes kuusi vuotta kestäneessä rakennusurakassa mukana olleiden mieli oli haikea.

- Totta kai tässä on tiettyä herkkyyttä mutta niin sen pitää olla. Se kestää hetken ja menee ohi. Tämmöstä on tää elämä, tuumii Ilmailulaitoksen rakennusmestari Erkki Härkönen.

Rakentaminen Helsinki-Vantaan lentokentällä ei suinkaan lopu tähän. Jo ensi vuonna aloitetaan ulkomaan terminaalin laajentaminen.

- Jos rahasta puhutaan, kyseessä on noin 15-16 miljoonan euron laajennus, joka tuo kaksi konepaikkaa ja yhden laajarunkoisen paikan. Tämä on tärkeä projekti senkin takia, että kuten lehdistä on luettu, suomalainen lentoyhtiö lisää lentojaan Aasiaan, sanoo Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitie.

Nykyistä terminaalialuetta on aikomus laajentaa kolmessa, neljässä osassa. Matkustajamäärää voidaan kasvattaa näin vielä viidellä miljoonalla eli 15 miljoonaan matkustajaan vuodessa.

Tämän pitäisi riittää kymmenen, viisitoista vuotta. Sitten osa terminaalitoiminnoista on aikomus siirtää kiitoteiden väliselle alueelle.

- Puhumme etäterminaalista, joka kyllä syötetään nykyiseltä terminaalialueelta eli matkustajat käytttäytyvät kuten ennenkin, mutta sitten on maan alla kulkeva pieni juna, joka vie sinne etäterminaaleihin, Talvitie jatkaa.

Tällöin tunnissa tehtävät nousut tai laskut pystytään lisäämään 90 lentoon. Tänään niitä nostettiin viidellä eli 50 lentoon tunnissa.

Pelkästään nykyisen terminaalialueen laajenuus tulee maksamaan 100-150 miljoonaa euroa.

- Rahaa ei pala, sillä kun laajennuksia tehdään tarpeen mukaan, niin lisääntyvä liikenne rahoittaa ne itse, sanoo Talvitie.

(Seitsemän uutiset 28.11.2002)

Lue myös:

    Uusimmat