Helsinki porskuttaa vastavirtaan - toiseksi suurin matkustajasatama

Helsingin satama on noussut kohinalla EU:n toiseksi suurimmaksi matkustajasatamaksi. Kasvu Helsingissä on rajua toisin kuin muissa suurimmissa EU-satamissa, joissa suunta on pikemminkin alaspäin.

– Luulen, että tänä vuonna tullaan matkustajaliikenteessä tekemään uusi ennätys. Jos kaikki menee hyvin, mahdollisuudet siihen ainakin on, arvioi Helsingin satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Huhtikuussa sataman kautta kulki 9 prosenttia enemmän matkustajia kuin vuosi sitten. Koko alkuvuosi on 3 prosenttia plussalla.

Tallinnan reittien osuus Helsingin sataman matkustajaliikenteestä on kolme neljännestä. Mäen mukaan liikenteen kasvuun vaikuttaa ostosmatkailun lisäksi Suomen ja Viron taloudellinen ja sosiaalinen yhdentyminen. Töissä ja sukulaisvierailuilla käydään Suomenlahden toisella puolella. Suomalaiset ja virolaiset yritykset toimivat molemmin puolen lahtea.

Mäki vertaa liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä olevan jo samantyyppistä kuin normaali liikenne suomalaisten kaupunkien välillä.

Helsingin sataman kautta kulki EU:n tilastoviraston Eurostatin viimeisen vuotta 2012 koskevan tilaston mukaan noin 11 miljoonaa matkustajaa. Suurin satama oli Britannian Dover, jossa matkustajamäärä oli 12 miljoonaa. Kreikkalaisten Peraman ja Paloukian satamien kautta kulki myös pyöreästi 11 miljoonaa matkustajaa, mutta niiden välinen reitti mantereelta saarelle on vain muutama kilometri.

Kasvu keskittyy Itämerelle

Kokonaisuutena matkustajaliikenne Suomen satamien kautta on kuitenkin vain neljäsosa verrattuna Italiaan ja Kreikkaan, joiden satamien kautta kulki noin 75 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Suomessa eurooppalaisittain merkittävää liikennettä on Helsingin ohella vain Turusta. Italiassa ja Kreikassa on lukuisia suuria matkustajasatamia, joista laivat seilaavat eri puolille Välimerta.

Myös Ruotsissa liikennettä on enemmän kuin Suomessa, vaikka Tukholman satama jäi Helsingistä jälkeen 9 miljoonalla matkustajallaan. Ruotsissa suuria matkustajasatamia ovat muun muassa Helsingborg, Malmö, Trelleborg ja Göteborg.

Matkustajaliikenne EU-satamien kautta on vähentynyt Eurostatin mukaan vuodesta 2008 lähtien. Vuonna 2008 matkustajia oli yhteensä 439 miljoonaa, vuonna 2012 enää 398 miljoonaa.

Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes kaikissa EU-maissa. Kasvua on ollut Eurostatin mukaan ainoastaan Itämerellä, sillä Suomen ohella laivamatkustus on lisääntynyt vain Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Saksassa. Saksan tärkeimmät matkustajasatamat ovat Itämeren rannalla sijaitsevat Rostock ja Travemünde, joista on reitit myös Helsinkiin.

Varustamoilla kova kilpailu

Varustamoille reitit Suomesta eivät ole mikään kultakaivos, sillä niiden tulokset verrattuna liikevaihtoon ovat vaatimattomia. Muun muassa Viking Linen tulos ennen veroja nousi viime vuonna 5 miljoonaan euroon, mikä on alle prosentti 549 miljoonan euron liikevaihdosta. Liikevaihto kuitenkin kasvoi 6,4 prosenttia, mikä heijastelee matkustajamäärien kasvua ja uuden Viking Grace -autolautan vetovoimaa.

Helsingistä ja Turusta lähtevillä reiteillä käydään kovaa kilpailua. Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät Vikingin lisäksi Tallink Silja, Eckerö Line ja Linda Line. Ruotsin liikenne on valtaosin Viking Linen ja Tallink Siljan kilpakenttää.

Lue myös:

    Uusimmat