Helsinki Media myi osuutensa MTV:stä

Helsinki Media luopuu kokonaan noin kymmeneksen osuudestaan MTV:ssä. Osakkeet ostaa Aamulehti-Yhtymä, jonka osuus MTV:n osakepääomasta nousee 18,5 prosenttiin. Äänivaltaa mikään yhtiö ei kuitenkaan voi nostaa MTV:ssä yli viiden prosentin.

Aamulehti-Yhtymä on jo aiemmin tänä vuonna ostanut useassa erässä MTV:n osakkeita. Kaupat nostavat Aamulehden yhdeksi MTV:n suurista omistajista Nokian ja Yleisradion kanssa.

Toimitusjohtaja Tapio Kalliojan mukaan Helsinki Media luopuu osuudestaan MTV:ssä, koska se on mukana ensi vuonna toimintansa aloittavassa MTV:n kilpailijassa Ruutunelosessa.
-MTV:n osakkeet ovat olleet meille passiivinen sijoitus televisiotoimintaan ja sähköiseen viestintään, jossa olemme nähneet viestintäteollisuuden kasvun painopisteen olevan, hän luonnehti.

Aamulehti-Yhtymän toimitusjohtaja Matti Packalén taas perustelee kauppoja yhteistyöllä. Aamulehti-Yhtymä ja MTV ovat molemmat mukana keväällä aloittavassa mainosrahoitteisessa valtakunnallisessa radiokanavassa ja puuhaavat yhdessä myös alueellisessa tv-hankkeessa.

MTV:n yhtiöjärjestyksessä on rajoitus, jonka mukaan yksi omistaja voi rekisteröidä korkeintaan viisi prosenttia yhtiön osakkeista. Rajoitus koskee myös konserneja eli osuuksia ei voi pilkkoa konsernin sisällä toimiviin yhtiöihin. Yli viisi prosenttia MTV:stä omistava pääsee siis nauttimaan vain osingoista, mutta ei käyttämään omistuksensa suuruista äänivaltaa päätöksenteossa.

MTV:n rekisteröity omistus jakautuu parinsadan yrityksen kesken. Teollisuus omisti viime vuoden vaihteessa yhtiöstä 32 prosenttia, lehdistö 27 ja kauppa- ja liikennealan yritykset 17 prosenttia. Kaikki omistajat eivät kuitenkaan ole rekisteröineet omistuksiaan, joten jako ei täysin vastaa todellisuutta.

MTV on kasvattanut liikevaihtoaan viime vuosina reippaasti ja se selvisi lamavuosista hyvin tuloksin. Viime vuosi oli MTV:n historian paras. Se teki 950 miljoonan liikevaihdosta tulosta 97 miljoonaa ennen varauksia ja veroja. Sijoitetun pääoman tuottoprosentti oli 34. Yhtiö on hivuttanut osuuttaan mediamainonnasta ylöspäin. Viime vuonna osuus nousi yli viidennekseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat