Helsinki edistää sähköautojen yleistymistä

Helsingin kaupungin Rakennusvirasto ja Helsingin Energia pyrkivät yhdessä kehittämään sähkökäyttöisten autojen latausverkkoa.

Juhani Sandström Rakennusvirastosta johtaa työryhmää, joka pyrkii selvittämään miten kaupunki voi edistää autoille tarkoitettujen latauspisteiden rakentamista.

— Ensisijaiset latauspaikat ovat kotona ja työpaikoilla. Julkinen latausverkko on kuitenkin turvattava, Sandström sanoo.

Edistämistoimien ensiaskel on käytännön kokemuksen kerääminen sekä auton käyttäjiltä että sähköntuottajalta, tässä tapauksessa Helsingin Energialta.

— Puheissa on ollut 5-6 latauspisteen perustaminen ydinkeskustaan tämän vuoden aikana. Niiden perusteella kerätään kokemuksia niin kadunpitäjiltä, käyttäjiltä kuin operaattoriltakin, Sandström sanoo.

Helsingissä on tällä hetkellä yksi julkinen latauspiste Runeberginkadulla. Helsingin Energian tutkimus- ja kehityspäällikön Jussi Palolan mukaan sille on ajoittain syntynyt jopa ruuhkaa.

— Pisteellä on viidentoista kuukauden aikana ollut noin kaksikymmentä käyttäjää. Se on osoittanut, että sähköautojen yleistymisen edellytyksenä on laajojen latauspalveluiden kehittäminen, Palola toteaa.

Latausverkon luominen iso prosessi

Palolan mukaan Helsingissä on tällä hetkellä noin 240 000 autoa. Tasaisella kehityksellä hän arvioi, että vuonna 2015 sähköautoja pääkaupungissa voisi olla parisen tuhatta.

— Tutkimuskeskus VTT:n arvioinnin mukaan vuonna 2030 sähköautojen osuus voisi olla Helsingissä jopa 49 prosenttia, Palola sanoo.

Lataamiseen käytettävä sähkö ei nosta energiantarvetta liiaksi. Palolan mukaan energiaa kuluisi Helsingissä vuonna 2020 vain 0,4-1,3 prosenttia enemmän.

— Tärkeässä roolissa on niin sanotun älyverkon rakentaminen. Se koostuu paikallisesta ja uusiutuvasta energiantuotannosta, sekä kiinteistöjen kehittämisestä. Myös automaation osa on merkittävä, Palola toteaa.

Lataaminen ohjattava yöhön

Autojen lataamisen keskittäminen yöhön on Palolan mielestä huomioitava latausverkkoa suunniteltaessa. Yöllä autot ovat yleisesti kotona ja sähkönkulutus öisin on pienempää kuin päivällä.

— Yöaikaan on energiankulutuksessa suvantovaihe. Helsingissä tämä tarkoittaa 1740 megawattituntia pienempää energiankulutusta kuin päivällä. Tällä energiamäärällä 100 000 autoa lataisi itseään kahdeksankymmenen kilometrin tarpeisiin, Palola sanoo.

Palolan mielestä sähköautot ja tuulivoima kuuluvat yhteen. Energian tuotannon ja kulutuksen tasapaino kohtaavat näillä kahdella hyvin. Autojen akut ovat hyvä tapa varastoida tuulivoimaa.

— Tämä on yksi osa älyverkkoajattelun kehittämistä. Akkuun varattua sähköä voi käyttää myös energialähteenä, Palola sanoo.

Aiheesta lisää:

Lue myös:

    Uusimmat