Helsingin väkiluku kasvaa Porin verran – näin käy liikenteelle

Helsingin liikenteen arvioidaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa. Parinkymmenen vuoden kuluttua aamuruuhkassa on noin 50 prosenttia enemmän autoja kuin nyt. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta sai tänään selvityksen tilanteesta.

Helsingin kaupungin laskelmien mukaan liikenteen määrä on pysynyt täällä kantakaupungissa suunnilleen samanlaisena viimeiset parikymmentä vuotta. Mutta nyt edessä on selvä muutos, koska asuntojen ja työpaikkojen määrä kasvaa roimasti.

Seuraavien 20 vuoden aikana kantakaupunkiin rakennetaan tehokkaasti uusia asuinalueita Jätkäsaareen, Kalasatamaan, Hernesaareen, Koivusaareen ja Pasilaan. Uusia asukkaita muuttaa ainakin 84 000 eli Porin kaupungin verran.

Lisäksi uusia taloja nousee lisäksi lähiseudulle, esimerkiksi kun metroverkko laajenee itään ja länteen. Myös uusia työpaikkoja ennustetaan roima määrä kantakaupungin alueelle: 86 000. Ne lisäävät osaltaan liikennettä keskustan alueella.

Helsingillä on jo lukuisia suunnitelmia liikenteen tehostamiseksi kuten metrolaajennus ja pisararata. Seuraavissa, kaupungin laatimissa laskelmissa on lähdetty siitä, että nämä on toteutettu.

Huipputunti ruuhkaantuu

Helsingin aamuliikenteen huipputunti on kello 7.30 - 8.30. Nykyistä aamuruuhkaa kuvataan indeksiluvulla 28 prosenttia. Vuonna 2035 luku on selvästi suurempi 51 prosenttia eli samaa luokkaa kuin tällä hetkellä Lontoossa.

Jos Helsingin keskustan läpi rakennetaan tunneli, se helpottaa tilannetta vain muutaman prosenttiyksikön verran (49 prosenttia). Paljon suurempaa helpotusta toisivat ruuhkamaksut (41 prosenttia). Silti tilanne olisi selvästi ruuhkaisempi kuin nyt.

Missä sitten liikenne jumittaa aamun ruuhkatunnin aikana eli puoli kahdeksasta puoli yhdeksään?

Nykyisin pahimmat paikat ovat Länsiväylällä, Turuntien päässä ja ydinkeskustassa. Toiseksi pahimmat luokan jonoja on Mannerheimintiellä, Lahdenväylällä ja Hakamäentiellä.

Ennusteiden mukaan paras vaihtoehto vuodelle 2035 on siis se, jossa ruuhkamaksut otetaan käyttöön ja ne vähentävät automäärää. Tässäkin tapauksessa ruuhkat lisääntyvät selvästi nykyisestä, etenkin kaikilla sisääntuloväylillä.

Esimerkiksi Itäväylää saapuisi kaupunkiin yhden ruuhkatunnin aikana noin 4 500 autoa eli yli 1 400 enemmän kuin nyt. Huimin nousu olisi Turuntiellä ja Hakamäentiellä, missä automäärä tuplaantuisi nykyisestä. Länsiväylällä muutos olisi pienempi, mutta sielläkin ajaisi tunnin aikana lähes 500 autoa enemmän kuin nyt.

Entä mitä eroa on, jos ruuhkamaksu unohdetaan ja rakennetaan tunneli täältä keskustan läpi?

Edellä jo selvisi, että ruuhkia olisi kokonaisuudessaan hieman enemmän. Ruuhkat pahenisivat selvästi Itäväylältä tunnelin suulle. Samoin tunnelin toisesta päässä ulos Länsiväylälle ajettaessa. Helpotusta näkyisi toki paikoin ydinkeskustassa.

Lue myös:

    Uusimmat