Helsingin keskustatunneli sai myötätuulta

Helsingin keskustatunnelihanke otti torstaina harppauksen eteenpäin. Kaupunkisuunnittelulautakunta näytti hankkeelle vihreää valoa käsiteltyään loppuun eri tahojen hankkeesta antamat lausunnot.

Tunnelisuunnitelmaan tehtiin lausuntokierroksen jälkeen vain pari pientä muutosta. Kaivokatu suljetaan yksityisautoilijoilta ja Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteyksessä sijaitsevan suuaukon liittymään lisätään toinen kääntymiskaista. Tunneli alkaa lännessä Porkkalankadulta ja päättyy Sörnäisten rantatielle. Tunneliin tehdään liittymät Pohjoiselle ja Eteläiselle Rautatiekadulle, Töölönlahdenkadulle ja Unioninkadulle. Lisäksi liittymät on tarkoitus tehdä tänä vuonna valmistuvaan Elielinaukion parkkiluolaan ja suunnitteilla olevaan Rautatientorin pysäköintilaitokseen.

Tunnelin ideana on koota "ylimääräistä" liikennettä katuverkosta ja nopeuttaa joukkoliikennettä. Suurimman hyödyn katsotaan koituvan jalankulkijoille ja katuympäristölle, vaikka tästäkin kiistellään. Myös Helsingin keskustan kilpailukyvyn aluekeskuksiin ja automarketteihin nähden katsotaan paranevan. Kaupunkisuunnittelulautakunta äänesti torstaina useammasta ehdotukseen liittyvästä ponnesta. Niistä Jorma Hentilän tekemä ponsi meni läpi äänin 6-3. Ponsi edellyttää, että tunnelin ympäristövaikutusten arvioinnissa selvitetään Rautatienkadun vaihtoehtoisena ratkaisuna itäisen rampin sijoittaminen eduskuntatalon ja ns. Pikkuparlamentin tontin väliin.

Ruoholahden ja Sörnäisten yhdistävän tunnelin ympäristövaikutusten arviointiohjelma on jo käynnistynyt ja ohjelma sekä tunnelisuunnitelma tuodaan keväällä kaupunginhallituksen käsittelyyn. Asemakaava ja hankesuunnitelma tuodaan valtuustokäsittelyyn kuitenkin vasta vuoden 2000 lopulla. Tunnelin rahoitusmahdollisuudet selvitetään hankesuunnitelman yhteydessä. Kustannuksiksi arvioidaan noin 700 miljoonaa markkaa. Rakentaminen ajoittuisi näillä näkymin vuosille 2000-2006.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat