Helsingin ja Turun moottoritiellä kymmeniä kuoppia hätäpaikataan

E18-moottoritie Turun ja Helsingin välillä kärsii jälleen uusista ongelmista. Pari vuotta sitten tunnelien tekniikka reistaili ja viime vuonna kallioleikkaukset aiheuttivat päänvaivaa.

Nyt tietä vaivaavat yllättäen esiin tulleet syvät kuopat. Syyksi epäillään vettä, jota on päässyt päällysteen alle.

E18-moottoritiellä Salon kohdalla havaitut kymmenet vaaralliset kuopat hätäpaikattiin loppuviikosta kylmällä öljysoralla. Tänään käytettiin tehokkaampaa 200 lämpöasteen paikkausmassaa. Destian asvalttityöntekijä Juha Rentola kertoo, että iilanne ei ole uusi, mutta reikien laajuus on yllättänyt.

— Olemme tehneet töitä pari tuntia ja parikymmentä kuoppaa ollaan pienellä alueella tehty. Ja lähiviikkoina tulee lisää korjattavaa, sillä sää on yöllä pakkasen puolella ja päivällä menee plussalle, mikä saa aikaan kuoppia, Rentola sanoo.

ELY-keskuksen mukaan tien päällystäminen olisi ollut joka tapauksessa pian edessä. Tähän saakka moottoritieosuutta on paikkailtu kuin tilkkutäkkiä. Miksi työtä on siirretty tuonnemmaksi, vaikka edellisestä päällystyksestä on kulunut jo kahdeksan vuotta?

— No siinä ei urasyvyys ole ylittäny sitä meidän kriteerirajaa. Että se on siinä ihan rajoilla ollut. Ja tota noin niin nyt on sitten tarkoitus tänä kesänä päällystää. Mut tää nyt sit sattui puoli vuotta liian aikasin nyt hajoamaan, perustelee kunnossapitovastaava Jukka Heikkilä Suomen ELY-keskuksesta.

Skeptisimmän arvion mukaan syy ei ole vain kevään nopeissa säävaihteluissa, vaan itse rakenteissa. Jos näin on, edessä on kallis lasku, jossa puhutaan mahdollisesti jopa miljoonaluokan kustannuksista.

(MTV3)

Katso Heiki Kauhasen juttu Salosta (Seitsemän uutiset 14.3.2011)

Lue myös:

    Uusimmat