Helsingin Energian mainoskampanja markkinatuomioistuimeen

Kuluttaja-asiamiehen mielestä sähkönmyyjät eivät saisi liittää kauppaan kylkiäisiki sähköön kuulumattomia tuotteita, sillä sähköhintojen vertailu käy liian vaikeaksi.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinatuomioistuimelta kieltoa Helsingin Energian kanta-asiakaskampanjalle, jossa asiakkaalle luvataan sähkönoston kylkiäisenä alennuksia bensiinin ja kotivakuutuksen hinnasta.

Edut eivät kuluttaja-asiamiehen mielestä mitenkään liity sähkön toimittamiseen. Ne eivät myöskään sisällä mitään yhtiön itse omille asiakkailleen antamaa etua, koska ne on kytketty muiden yhtiöiden tuotteisiin.
-Kuluttajan on lisäksi vaikea hahmottaa etujen todellista arvoa, koska Helsingin Energian markkinoinnissa ilmoitetaan vain luvattujen alennusten suuruus antamatta tietoa tuotteiden todellisesta hinnasta, todetaan kuluttaja-asiamiehen tiedotteessa.

Tiedotteessa huomautetaan, että jo eri yhtiöiden tarjoamien sähkön hintojen vertailu on kyllin vaikeaa, koska tariffeissa on rakenne-eroja. Hintojen vertailu vaikeutuu entisestään, jos sähköyhtiön asiakkuuteen liitetään kylkiäisetuja.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat